1 653 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Tillvägagångssätt tömma VVB?
Ska renovera tvättstugan, det kommer säkert ta mig ett par veckor så jag tänkte låna en liten VVB på 30 l istället för den Nibe 56-300 på 300 liter som står där idag.
Då kan jag väva väggarna och fästa VVB'n där medans golvet färdigställs.
Frågan är hur jag går tillväga med tömningen av den som står där idag. Kan man bryta strömmen och förbruka de 300 liter som finns i, eller ska man tömma allt på en gång?
Stänger man inloppet så bör man få in luft, helst i toppen antar jag. Men hittar ingen ventil mer än övertrycksventilen.
Då kan jag väva väggarna och fästa VVB'n där medans golvet färdigställs.
Frågan är hur jag går tillväga med tömningen av den som står där idag. Kan man bryta strömmen och förbruka de 300 liter som finns i, eller ska man tömma allt på en gång?
Stänger man inloppet så bör man få in luft, helst i toppen antar jag. Men hittar ingen ventil mer än övertrycksventilen.
Så man bör tömma hela på en gång, tänkte annars börja tömma den på Lördag morgon så kan man förbruka det mesta under helgen och ta ut den på Måndag.
Den blir ju inte tom för att du förbrukar varmvattnet, kallvattnet måste ju trycka ut varmvattnet.
Däremot sparar du några kronor av uppvärmt vatten, men det är nog otroligt marginellt.
Om du nu vill spara dom kronorna eller hellre dränera kallt vatten, slå av vvb, använd vattnet, när det blir kallt, stäng kallvattentillförsel dränera ur enligt ovan.
Däremot sparar du några kronor av uppvärmt vatten, men det är nog otroligt marginellt.
Om du nu vill spara dom kronorna eller hellre dränera kallt vatten, slå av vvb, använd vattnet, när det blir kallt, stäng kallvattentillförsel dränera ur enligt ovan.
Klicka här för att svara