Vi är tre st hushåll som delar på en gemensam filtreringsbädd. AnIäggningen är inte registrerad som en gemensamhetsanläggning och i dagläget finns inga servitut upprättade. Anslutningarna till filtreringsbädden sträcker sig nämligen över varandras tomter vilket naturligtvis har skapat en situation där vi är beroende av varandra.

Följande frågor är för mig intressanta:
Hur bör ett servitut vara formulerat, vad bör jag tänka på?
Skall ett servitut alltid vara tidbestämt? Isf, hur lång tid?
Bör man vända sig till en advokat för att formulera ett avtalsservitut alternativt är det fullt godkänt att vi grannar tillsammans formulerar detta?
Finns det någon lathund / forum för just denna typ av ärenden?


Kostnadsmässigt ligger ett inskrivningsärende hos Lantmäteriet på ca 375 kr.
 
andlu33 skrev:
Vi är tre st hushåll som delar på en gemensam filtreringsbädd. AnIäggningen är inte registrerad som en gemensamhetsanläggning och i dagläget finns inga servitut upprättade. Anslutningarna till filtreringsbädden sträcker sig nämligen över varandras tomter vilket naturligtvis har skapat en situation där vi är beroende av varandra.

Följande frågor är för mig intressanta:
Hur bör ett servitut vara formulerat, vad bör jag tänka på?
Skall ett servitut alltid vara tidbestämt? Isf, hur lång tid?
Bör man vända sig till en advokat för att formulera ett avtalsservitut alternativt är det fullt godkänt att vi grannar tillsammans formulerar detta?
Finns det någon lathund / forum för just denna typ av ärenden?


Kostnadsmässigt ligger ett inskrivningsärende hos Lantmäteriet på ca 375 kr.
Ett servitut skall vara i skriftlig form. Det skall utformas så att tolkningsmöjligheterna är minimala. I grunden skall servitutet ge rätt för härskande fastighet att anlägga(bibehålla), underhålla och förnya det som servitutet avser. I detta fall avloppsledningar m.m. Titta runt på nätet så ser du snart hur det skall utformas. Finns en del verkliga avtal som man kan kolla på. Lite svårt att försöka beskriva utformingen här.
Vad gäller tiden är ett servitut alltid "för all framtid". Det kan inte tidsbestämmas utan skall leva kvar så länge det behövs. När det blir onyttigt ska det "dödas".
Det är fullt godkännt att ni själva upprättar avtalet men vissa formkrav krävs för att få det inskrivet hos Lantmäteriet. För anläggningen behövs troligtvis flera servitut upprättas eftersom ledningarna kanske går lite kors och tvärs över fastigheterna.

Viktigt att tänka på: se till att skriva in det hos Lantmäteriet, gör ingen tidsbestämning, då blir det en nyttjanderätt, bifoga en tydlig karta till avtalet/avtalen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.