25 006 läst ·
23 svar
25k läst
23 svar
Läckande klämringskopplingar...
Det kan till och vara så att det är tätt i flera veckor och mynna ut i att röret lossnar (bildligt) så att det sprutar ut vatten.Skånepåg skrev:Kompletterande info: De läckte inte från början, utan var täta i x antal veckor. Det är därför jag tycker det är så skumt, hade de läckt meddetsamma hade jag så klart dragit de lite till.
Nej, jag är rätt säker på att de varit o-repiga i längsled. De har varit fint kapade med en bra rörskär och utan grader. Gängorna är smorda med sån där speciell smörja som man ska ha till klämringskopplingar. Stödhylsor är använda (ja, det är mjuka kopparrör). Kvaliteten på kopplingarna har varit tillräcklig, bl a Vatette.
Däremot har jag inte smort själva klämringen, kanske jag skulle gjort... Likadant har jag inte varit så noggrann så jag har kollat upp med tillverkaren hur många varv de ska dras (gör folk verkligen det?).
Pröva tipset du fick tidigare.
Oj, kan det t.o.m. börja läcka så mycket att det sprutar vatten... det trodde jag inte...
Jag ska pröva att lossa och spänna om, nu med pasta på klämringen också, men den har väl satt sig så den sitter där den är...? Man skulle kanske kunna dra ett par tag med en fil på den utstickande röränden så inte röret bottnar i kopplingen innan klämringen ligger an...
Jag ska pröva att lossa och spänna om, nu med pasta på klämringen också, men den har väl satt sig så den sitter där den är...? Man skulle kanske kunna dra ett par tag med en fil på den utstickande röränden så inte röret bottnar i kopplingen innan klämringen ligger an...
Jag har aldrig smort något och den enda gången det läckte var när jag glömde stödhylsan i ett PEX-rör. Jag har mest använt Vatette, dimensioner upp till 22 mm, och jag har exakt följt deras anvisningar. Det står ingenstans att gänga eller klämring ska smörjas.
När det gäller gängan förstår jag inte ens vad vitsen med smörjning skulle vara. Gängan är inte en del av tätningen så den kan vara hur otät som helst. Det kanske är för att man vid första åtdragningen med handkraft inte ska få stopp för tidigt?
När det gäller gängan förstår jag inte ens vad vitsen med smörjning skulle vara. Gängan är inte en del av tätningen så den kan vara hur otät som helst. Det kanske är för att man vid första åtdragningen med handkraft inte ska få stopp för tidigt?
Vatette är en mässingskoppling som kan anslutas på ett rostfritt rör. Jag antar att det är den kombinationen du menar!
Upp till 15 är inga problem, 22 är min smärtgräns även för vatette på rostfritt. Jag har varit för länge på DSM/Pharmacia i Strägnäs då det fanns. Nu är ju bara Pfizer (Pharmacia) kvar.
Men vilken normal "Svensson" har dragit en VA 22 på ett rostfritt rör här? :wow:
Samt att vatette själva skriver: Försmorda gängor – behöver normalt ingen pasta.
Rostfritt rör med Vatette klämringskoppling är inte normalt på www.byggahus.se!
Upp till 15 är inga problem, 22 är min smärtgräns även för vatette på rostfritt. Jag har varit för länge på DSM/Pharmacia i Strägnäs då det fanns. Nu är ju bara Pfizer (Pharmacia) kvar.
Men vilken normal "Svensson" har dragit en VA 22 på ett rostfritt rör här? :wow:
Samt att vatette själva skriver: Försmorda gängor – behöver normalt ingen pasta.
Rostfritt rör med Vatette klämringskoppling är inte normalt på www.byggahus.se!
Redigerat:
Menade rostfri koppling på rostfritt rör tog upp det enbart för att principen att det går lättare och blir bättre om man smörjer är densamma oavsett vilken typ av rör och klämringskoppling man använder förutom super blue dom ska dras torra fast gängan kan man smörja om den inte redan är det.
Ja självklart ska man smörja en rostfri koppling, dom har ju en stor tendens att skära annars! '
Ytterligare en koppling som ska dras torr enligt försäljaren är beulco! Vi var på en bjud-middag hos grossisten för ett tag sedan med ett gäng leverantörer på plats, han hänvisade hårt på att inte smörja deras sortiment utan snarare fokusera på åtdradgnings-varven på respektive dimension!!
Ytterligare en koppling som ska dras torr enligt försäljaren är beulco! Vi var på en bjud-middag hos grossisten för ett tag sedan med ett gäng leverantörer på plats, han hänvisade hårt på att inte smörja deras sortiment utan snarare fokusera på åtdradgnings-varven på respektive dimension!!
Klicka här för att svara