Hej,
Har ett hus med källare. Vi har för andra året i rad fått in vatten vi häftiga regn, och då vi nu konstaterat att vattnet stått högt i dagvattenbrunnen (och lett till backtryck) så funderar jag på om utloppet mot det komunala systemet har tillräcklig dimension? Just nu ligger det 150mm markpvc, och det ska hantera dränering + takvatten.

// Fred J

Kan bero på en mängd faktorer som dåligt fall, inget fall alls eller feldimensionerat. Även som du skriver kan det vara för klent längre ut i ledningsnätet vilket kan göra att vattnet vid skyfall går baklänges. Om vi tittar lite på dimensioneringen så har man historiskt räknat 0,013 l/s multiplicerat med antal m² och infiltrationsfaktorn för avvattningsytor under 10000m². Detta anses idag i många fall för klent då regnmängderna har ökat och vi i södern använder idag faktorer på uppåt 0,025, givetvis där jag bor. Det framräknade antalet l/s jämförs sedan mot ett x/y diagram önskad rördimension och fall i promille/m.
Flöde från olika håll summeras även så har du tre byggnader FÖRE din med 1 l/s var i flöde skall ledningen i gatan utanför ditt palla för 3 l/s plus din last.

Detta gäller i fall då marken är heltäckande och tar hand om allt vatten, då blir infiltrationsfaktorn 1. För andra mer genomsläppliga material vilka ökar infiltrationen till dagvattnet blir det kanske 0,5 (se tabell).
Jag vet att tillverkaren uponor använder 10minuters intensivregn när man beräknar flödet för, vilket för en asfalterad yta gör formeln: l/s = 200m² asfalterad yta x infiltrationsfaktorn x 0,018 för orten x 600 sekunders regn. Där har du t e x en last som ledningsnätet ska palla trycket för. Kan avslutningsvis säga att har du ett 160 pvc rör pallar det för en hel del. Hoppas jag inte var ute och cyklade för mycket nu :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.