Hej, håller på med ett friggebod projekt och tänkte att jag skulle ha utomhusdusch och kanske ett litet utomhuskök med diskho vid friggan. Vi har vatten i huvudstugan som står på tomten ca 25m från friggeboden och där finns även varmvattenberedare.

Eftersom jag ändå måste gräva ner en kabel för ström fram till huvudhuset tänkte jag slänga ner två rör ett för varm och ett för kall -vatten fram till friggeboden.

Kallvattnet tänte jag köra pem slang 22mm men vad skall man ha till varmvattnet? Pex?

Eller border man göra detta på annat sätt? Vill helst slippa en egen varmvattenberedare.

Friggan skall bara användas vår/sommar/höst , alltså inte på vintern. Och jag planerar att ha rören tomma på vintern.

Tips o idéer varmt välkommna!
 
En 25 meter lång 22mm slang innehåller ca 10 liter vatten. Det innebär att du måste spola fram 10 liter vatten innan det kommer något varmvatten. Det blir ganska drygt.

Slangen måste isoleras om det ska vara någon temperatur alls på vattnet när det kommer fram. Slang+isolering kostar mer än en liten VV-beredare.
 
  • Gilla
Dsn
  • Laddar…
Dra ett grövre rör istället och sätt en varmvattenberedare i friggeboden. 25 m ger både tryckfall och lång framspolningstid för varmvattnet. Beredaren kan du hitta på blocket billigt.
 
Korvgubbe
Jag har exakt samma upplägg vid min stuga, må vara att det inte är exakt 25 meter mellan hus och friggebod. Jag tänkte i liknande banor som dig, utedusch vid friggeboden men insåg snabbt att den enda realistiska lösningen var att sätta en egen varmvattenberedare vid friggeboden. Jag la i en värmekabel i vattenledningen från huset så på vintern kan man duscha när man är där, innan man åker hem igen så tömmer man systemet och slår av värmen så det inte står och kostar pengar i onödan.
Själva konstruktionen på duschen är väldigt enkel. Lade ut lite betongplattor som jag sedan helt enkelt har lagt två färdiga "trallrutor" på, dränerar undan vattnet bra så man slipper stå i en pöl, blir dock lite halt så man bör inte öva på buggstegen i duschen. Runt om har jag satt billig spaljé som ger insynsskydd men främst för att slippa kalla vindar. Själva duschen är en vanlig "innedusch" med både duschhuvud och slangdusch som jag satt på en stolpe. Ingången är helt öppen och där funderar jag på att komplettera med någonting liknande en provhyttsdörr som slutar under huvudhöjd så man inte blir av med utsikten över sjön.

Hela mitt bygge blev väldigt billigt då det mesta redan fanns, duschen blev över efter en badrumsrenovering, varmvattenberedaren plockade jag ihop av två trasiga beredare och kostade mig inget, betongplattorna fanns också sedan tidigare. Men även om man måste införskaffa allt så går det nog att komma undan väldigt billigt om man handlar på blocket och liknande, inte är rädd för att fråga grannar som renoverar/gör om och annars hade tänkt köra på tipp. Men det är klart, att hamstra saker för att bygga billigt tar tid och har man bråttom att få upp uteduschen nu i sommar så får man nog öppna lädret lite.
 
  • Gilla
alejons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.