[video=youtube_share;T4RN0wO3iuE]http://youtu.be/T4RN0wO3iuE[/video]
När vi byggde om övervåningen behövde vi dra om rören till badrummet uppe. Efteråt blev varmvattnet brunt. Vad kan ha hänt? Rörmokaren jobbar inte längre kvar men använde rör och presskopplingar som nästan såg ut som rostfritt mellan kopparrören till varmvattnet. Kan det leda till någon reaktion?

Ser ut som rost?

Hur lång tid tar det tills vattnet bli brunt igen?

Det brukar lossa lite rost om man stänger av inkosmmande ventiler lr liknande och senare sätter på igen. Däremot om han har satt elförzinkade (typ kromade pressdelar) så är de fel. De kommer att börja ärja och mm. Om man måste göra det ngn gång måste man ha en mässing del imellan kopparn och de elförzinkade.

Varmvattnet är brunt varje dag. På filmen hade jag inte spolat på tre dagar. I badrummet nere har vi inte det här problemet och vi hade det inte innan renoveringen så det måste vara isolerat till det som gjordes i samband med omledningen.

Kan det vara ärgningen som gör vattnet brunt? Jag kan inte se några mässingsdelar utan det är presskopplingar direkt på kopparen. "Prisolrören" är heller inga riktiga prisolrör utan av någon annat fabrikat om det också kan spela någon roll.

Helt klart är att vi får göra om jobbet. Tillsvidare tror jag att jag får plugga varmvattenröret så inte barnen använder det av misstag.

Det finns mycket avlagringar i rören så du ska inte vara allt för orolig.
Försvinner missfärgningen om du spolar en stund och kommer den sedan tillbaka om vattnet får stå stilla eller finns det missfärgning hela tiden?

Spola länge (upp till någon timme) så tror jag du kommer märka skillnad.

Rören är ju helt nya så lite skumt är det om det finns avlagringar i dom. Missfärgningen försvinner när det vatten som stått i den nya delen försvinner. Väntar man sedan någon dag är det synligt brunt igen.

Missfärgningen är till 99% säkerhet rost och det bildas inte i kopparrör. Det går bra att blanda koppar och rostfritt - det man ska se upp med är att blanda koppar och galvaniserade rör, då måste kopparöret ligga efter det galvade röret i vattnets strömningsriktning (och om ni har galvade rör i huset idag så blir det ju så om ni byggt nya badrummet med kopparrör.

Jag tipsar ändå om att du ska spola ur ordentligt.

Tänk på att en varmvattenberedare kan innehålla upp till 300 l vatten. Har det kommit in rosthaltigt brunk KV i bererdaren tar det ett tag innan den är helt renspolad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.