Hej

Jag måste höja avloppsröret (brunt 110-rör utan muff) 5-10 cm som sticker upp ur toagolvet. Som jag ser det kan jag bara använda en skjutmuff. Den har ju en muff (gummipackning) på båda sidorna och är till för att skarva rör med. Finns det risk läckage eftersom muffen träs över det inkommande röret? Vattnet från WC:n rinner alltså ner i skjutmuffen och når då röret som sticker ut ur golvet. Jag vet att en skjutmuff används för att skarva rör utan muff men jag vill vara säker på att det inte läcker ner i trossbotten. Finns någon annan lösning?

Krilleman
Går det inte lika bra med en vanlig 110 muff då?! :x Skjut den i botten och du får en "automatisk" höjning på ca 6-7cm beroende på fabrikat! Som extra grädde på moset, så får du ju då även plast-stoppet mitt i muffen som tar lite vatten, och dirigerar ner det direkt i avloppet om du är rädd för läckage... Men båda varianterna är OK!

Varför göra ett enkelt problem svårt? Eller är det jag som missar något här... Jag har ju faktiskt haft fem dagars semester, har jag glömt jobbet så fort? :beer:

Som redan skrivet finns det gummi som klarar att ansluta WC direkt i 110 muff!

Redigerat:
Ingen skillnad på skjut eller stoppmuff vad gäller vattengången, olika ändamål bara.

Krilleman
tack skrev:
Ingen skillnad på skjut eller stoppmuff vad gäller vattengången, olika ändamål bara.
Det var ju det jag skrev, att båda är OK :D

Att tänka på här är också att du behöver ca 6cm i uppstick ovan färdigt golv i ovankant muff för att ansluta direkt i muffen med korrekt gummi!

D
Är dessa skarvar täta även med ett konstant (svagt) vattentryck?

Krilleman
Ja, annars skulle ju hela Sveriges avlopp läcka så fort någon duschar länge :wow:

D
Jo, men då rinner det väl mest lite grann i botten av röret... Men om jag har ett vertikalt rör, är då en skarv tät om röret är fyllt med vatten en halvmeter över skarven? Upp till vilka tryck är skarvarna i så fall specade för?

Du behöver inte vara orolig, det som är viktigt är att röret går in i muffen och att tätringen sitter där den ska.

Jag har varit på flera rensjobb under min karriär som röris där det har varit stopp i ståendestammar av P.P rör (plast rör) och har aldrig varit med om en skarv som har läckt.
Har även provtryckt ett flertal avloppsinstallationer och har aldrig haft problem med en P.P skarv.
Som jag skrev ovan se till att röret går in i muffen och att tätringen sitter där den ska så är det inga problem

• Gilla
Soleares
  • Laddar…
Krilleman
Jag har varit på en rotning där det varit krav på täthetskontroll på avlopps-grodorna. Standard är att man inte gör det, och det är godkänt enligt alla normer som finns idag. Alltså kapa röret, fasa av kanten och skjut ihop med föreskrivet smörjmedel beroende på fabrikat. Klart & godkänt!

Men måste man täthetsprova avlopp finns det "testbollar" att köpa. Man sticker in blåsan i avloppet på lämpligt ställe, och blåser upp den med en pump, fyller upp med vatten till lagom nivå och kontrollerar att alla skarver är täta. Klart!

Så ja, det går, men det finns inget krav för att få en godkänd installation!

Tack för alla svar.

Krilleman: "Går det inte lika bra med en vanlig 110 muff då?! eek.gif

Skjut den i botten och du får en "automatisk" höjning på ca 6-7cm beroende på fabrikat! Som extra grädde på moset, så får du ju då även plast-stoppet mitt i muffen som tar lite vatten, och dirigerar ner det direkt i avloppet om du är rädd för läckage... Men båda varianterna är OK!"

Du menar den varianten som finns med olika graders böjning, t.ex. 30 och 45 grader. Jag ska förstås ha en utan böj.

Tack: "Ska du ansluta wc´n mot muffen?"

Min första tanke var att kapa skjutmuffen på ena sidan för att få det att bli precis som röret som sticker upp. Men när jag testar att sätta muffen i wc:ns utlopp, så sitter den perfekt och tätningen (gummipackningen i skjutmuffen) verkar sluta tätt inuti utloppsröret. Då kanske jag inte behöver använda gummipackningen som man sätter runt det uppstickande röret för att täta?

Krilleman
olotor skrev:
Tack för alla svar.

Krilleman: "Går det inte lika bra med en vanlig 110 muff då?! [bild]

Skjut den i botten och du får en "automatisk" höjning på ca 6-7cm beroende på fabrikat! Som extra grädde på moset, så får du ju då även plast-stoppet mitt i muffen som tar lite vatten, och dirigerar ner det direkt i avloppet om du är rädd för läckage... Men båda varianterna är OK!"

Du menar den varianten som finns med olika graders böjning, t.ex. 30 och 45 grader. Jag ska förstås ha en utan böj.

Tack: "Ska du ansluta wc´n mot muffen?"

Min första tanke var att kapa skjutmuffen på ena sidan för att få det att bli precis som röret som sticker upp. Men när jag testar att sätta muffen i wc:ns utlopp, så sitter den perfekt och tätningen (gummipackningen i skjutmuffen) verkar sluta tätt inuti utloppsröret. Då kanske jag inte behöver använda gummipackningen som man sätter runt det uppstickande röret för att täta?
Jag menade självklart att du kunde använda en vanlig muff om det räcker till på höjden!
5637196937_v1_m56577569831723465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och du behöver använda dig av en korrekt WC-manchett typ denna
image1_686d0918f26759176947006cf923a65f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och glöm inte att muffen/skjutmuffen behöver sticka upp 6cm ovan färdigt golv för att få det bra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.