10 057 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Grannen förstörde vårt vatten
Vi har alltid haft klart och fint vatten från egen brunn vid vår sommarstuga (och med godkända testvärden) men i onsdags borrade grannen en ny brunn ungefär 100 meter från vår. Nu är vattnet brunt och grumligt. Likadant hos den andra grannen, som i likhet med oss bor nedanför en liten slänt från den nya brunnen.
Vilken rätt har man i en sådan situation? När vi såg att brunnsborraren kom gick vi upp och frågade om de gjort några undersökningar men svaren var ganska vaga. Nu säger grannen bara att "ni får väl också borra ny brun, precis som vi gjort".
Vilken rätt har man i en sådan situation? När vi såg att brunnsborraren kom gick vi upp och frågade om de gjort några undersökningar men svaren var ganska vaga. Nu säger grannen bara att "ni får väl också borra ny brun, precis som vi gjort".
Konstigt att det skulle påverka när det är så pass långt ifrån men ändå är det ju det sannolika eftersom det sammanfaller med borrningen och ni är två stycken som fått problem samtidigt. Jag tror att ni kommer att få tillbaks ert fina vatten efter ett tag. Grumligheten är det nog bara själva borrningen som förorsakat och det borde spolas bort med tiden. Se till att spola rikligt den närmaste tiden så tror jag nog att det återgår till det normala.
Detta är inte så ovanligt, men det där med färgen låter mindre bra.
Låt vattnet stå i ett glas någon dag, och se om det fäller ut.
Annars är det bara att omsätta vattnet, det brukar rätta till sig.
Däremot viktigt att ta ett nytt vatten prov. Har du ett tidigare vattenprov kan du jämföra konduktiviteten med ditt nya vatten för att se om du fått någon förändring.
Låt vattnet stå i ett glas någon dag, och se om det fäller ut.
Annars är det bara att omsätta vattnet, det brukar rätta till sig.
Däremot viktigt att ta ett nytt vatten prov. Har du ett tidigare vattenprov kan du jämföra konduktiviteten med ditt nya vatten för att se om du fått någon förändring.
Tack för svar! Det var min tanke också, att det kanske är ett tillfälligt problem efter borrningen. Vi får hoppas att det är så. Frågan kvarstår dock - om problemet inte går över, finns det då någon möjlighet att begära ersättning från grannen?
Kan ju bara svra utifrån mina erfarenheter av brunnsborrande som sträcker sig till ett hål, för bergvärme.
Min granne oroade sig för eventuell sprickbildning på hans fasad, så jag frågade dom som borrade.. Svaret blev att dom var försäkrade upp över öronen och vid minsta problem skulle vi bara höra av oss..
Min granne oroade sig för eventuell sprickbildning på hans fasad, så jag frågade dom som borrade.. Svaret blev att dom var försäkrade upp över öronen och vid minsta problem skulle vi bara höra av oss..
Om problemet inte försvinner så kan du kräva att få en ny brunn. Är det en seriös borrare som din granne anlitat har denne försäkringar som täcker hans kostnader för att komma och borra hos dig.
Du kan läsa lite mer här http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/juridik.htm
Du kan läsa lite mer här http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/juridik.htm
Anledningen till att grannens hål påverkar erat är att berget ligger i skikt där ni delar visa sprickor.
Troligen har ni fått in humus och massa borrkax. Detta brukar ge med sig.
Jag har varit med om att grannarna har fått snustorrt i sina hål upp till 1km från borrhål, men vatten har en tendens att hitta tillbaka.
Men som sagt ta ett nytt vattenprov, så erat vatten inte har förändrats.
Troligen har ni fått in humus och massa borrkax. Detta brukar ge med sig.
Jag har varit med om att grannarna har fått snustorrt i sina hål upp till 1km från borrhål, men vatten har en tendens att hitta tillbaka.
Men som sagt ta ett nytt vattenprov, så erat vatten inte har förändrats.
Klicka här för att svara