4 479 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Vattenutkastare monteringsproblem
Införskaffade en vattenutkastare som jag ska sätta in i vårat hus eftersom vi i nuläget måste koppla in trädgårdsslangen inne i källarens tak.. Ytterst dumt!
Så eftersom jag håller på lite med vvs i mitt yrke som servicetekniker inom storköksmaskiner tänkte jag att det är ju inte så svårt att koppla på lite skärringskopplingar och andra kopplingar fram till en vattenutkastare som jag monterar genom källarväggen.
införskaffade denna vattenutkastare. http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?pid=000000000500356326(Rautakesko Sweden Catalog)
Även här med bild på sida 9 http://multi.mediapaper.nu/?PubId=AB82C26B8F3560857FB2A514114FF329
Men då stöter jag på problem. Max tjocklek på väggen för denna typen av utkastare är 400 mm, och källarväggen är lite över 400 mm tjock... Och jag kan inte förlänga utkastarens rör eftersom den 90 graders böjen som man ska sätta i bakkanten på utkastaren är ju där där "vattenstrypningen" sitter. Och den är ju ett mindre hål invändigt som det inre röret ska sitta i. Hur är enklast att lösa mitt problem?
Finns det raka sådana kopplingar så jag kan förlänga röret ett par cm? eller är det enklast att borra/bila upp lite av väggen invändigt så jag får plats med kopplingen försänkt i väggen?
Hoppas ni fattar vad/hur jag menar annars kan jag lägga upp lite bilder.
Hade varit tacksam för svar då det verkar som att standard maxtjocklek för väggarna är 400 mm och jag vill inte behöva köpa special och lägga en förmögenhet på detta
Så eftersom jag håller på lite med vvs i mitt yrke som servicetekniker inom storköksmaskiner tänkte jag att det är ju inte så svårt att koppla på lite skärringskopplingar och andra kopplingar fram till en vattenutkastare som jag monterar genom källarväggen.
införskaffade denna vattenutkastare. http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?pid=000000000500356326(Rautakesko Sweden Catalog)
Även här med bild på sida 9 http://multi.mediapaper.nu/?PubId=AB82C26B8F3560857FB2A514114FF329
Men då stöter jag på problem. Max tjocklek på väggen för denna typen av utkastare är 400 mm, och källarväggen är lite över 400 mm tjock... Och jag kan inte förlänga utkastarens rör eftersom den 90 graders böjen som man ska sätta i bakkanten på utkastaren är ju där där "vattenstrypningen" sitter. Och den är ju ett mindre hål invändigt som det inre röret ska sitta i. Hur är enklast att lösa mitt problem?
Finns det raka sådana kopplingar så jag kan förlänga röret ett par cm? eller är det enklast att borra/bila upp lite av väggen invändigt så jag får plats med kopplingen försänkt i väggen?
Hoppas ni fattar vad/hur jag menar annars kan jag lägga upp lite bilder.
Hade varit tacksam för svar då det verkar som att standard maxtjocklek för väggarna är 400 mm och jag vill inte behöva köpa special och lägga en förmögenhet på detta
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I dina kläder (vet dock ej om de passar) hade jag nog bilat mig in i väggen för att klara max väggtjocklek.
Har du murbruk eller liknande i väggen är det väl inget stort problem.
Gråsten är ju värre.
Om du däremot börjar laborera med rören och kopplingarna på själva armaturen kan det kanske bli problem med garanti osv.
Har du murbruk eller liknande i väggen är det väl inget stort problem.
Gråsten är ju värre.
Om du däremot börjar laborera med rören och kopplingarna på själva armaturen kan det kanske bli problem med garanti osv.
Klicka här för att svara
