Hej alla kunniga!

Jag har idag en brunn med självtryck. en sk. Artesisk brunn. Har idag ett konstant vattenflöde på 2-300liter/dygn. Har tyvärr märkt att detta tidvis är för lite. Hur skulle man kunna göra denna anläggningen modernare?

Info om brunnen:
Borrad 30m ner till berghällen
2 cementringar vid marknivå som håller 750liter vatten med ett utlopp för överflödigt vatten
Hydropress inne i huset som suger in vatten från cementringarna.

Så, vad kan man göra för vettigt med den för att få mer vatten?
Jag har funderat på om man bara skulle skaffa ett större kärl ute i marknivå, tex. 2-3m3. Men då kvarstår problemet att grundflödet är för litet...
Kan man då istället sätta en pump på en sk. Artesisk brunn?

Mycket tacksam för svar!

Kan även vara bra med kontakter i Halmstad kommun som kanske kan kolla på brunnen?

Ingen som har några tips??

Vilket företag kan jag vända mig till?

Låter som en spetsbrunn, och släpper inte marken grundvattnet fortare är det svårt att öka flödet.
Om du har ett tillräckligt stort rör kan prova med att sänka ner en pump 20m, pumpar man ur brunnen ett par gånger brukar flödet öka.
Risken är dock att du får in humus ämnen eller grus efter som den inte är tättad i berget.
Du kan försöka låna en sänkpump och prova att pumpa ur och se vad som händer.

Tack för svar.

Efter ett snack med en kunnig person så har jag bestämt mig för att borra ny brunn istället. Det känns som en bra investering.

Någon som rekommenderar någon brunnborrare i Halland? Har kontaktat HP brunnborrning

Är de bra??

Låter klokt! Ta nån lokal kille som känner till förhållandena. Och gå in SGU hemsida och titta på geologiska kartorna.
På socialstyrelsens hemsida finns det tips och råd hur man anlägger en brunn. Sök "dricksvatten" så ser du!
Lycka till och trevlig sommar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.