Hej!
Vi behöver lite hjälp av er som kan lite mer om avlopp. Jag har lagt in en ritning samt en äcklig bild för er som vill se
.
Vi köpte ett hus för ca 2 år sedan, med beskrivningen Avlopp: Enskilt avlopp med 3-kammar brunn.
Vi har haft en hel del problem med vårat avlopp, bla översvämning, frysning, stopp mm.
Vi har därför ökat våran tömning till 4 gånger per år, istället för de "1 gång per år" som säljaren hävdar. Vi är två personer i hushållet (snart 3
).
Mina frågor:
Är detta verkligen en 3-kammar brunn? För mig känns det som en tvåkammarbrunn med fördelningsbrunn??
Vad har egentligen skiljeväggen för funktion om det inte finns någon öppning igenom? Alla fasta klumpar rinner rakt över som ni ser på bilden...
Kan vi sätta dit säljaren på dolt fel, och kräva ett ny 3-kammar brunn?
Kan verkligen en 3-kammar brunn vara 500mm djup?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Dennis
Vi behöver lite hjälp av er som kan lite mer om avlopp. Jag har lagt in en ritning samt en äcklig bild för er som vill se
Vi köpte ett hus för ca 2 år sedan, med beskrivningen Avlopp: Enskilt avlopp med 3-kammar brunn.
Vi har haft en hel del problem med vårat avlopp, bla översvämning, frysning, stopp mm.
Vi har därför ökat våran tömning till 4 gånger per år, istället för de "1 gång per år" som säljaren hävdar. Vi är två personer i hushållet (snart 3
Mina frågor:
Är detta verkligen en 3-kammar brunn? För mig känns det som en tvåkammarbrunn med fördelningsbrunn??
Vad har egentligen skiljeväggen för funktion om det inte finns någon öppning igenom? Alla fasta klumpar rinner rakt över som ni ser på bilden...
Kan vi sätta dit säljaren på dolt fel, och kräva ett ny 3-kammar brunn?
Kan verkligen en 3-kammar brunn vara 500mm djup?
Tacksam för hjälp.
Mvh
Dennis
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kan aldrig någonsin ha fungerat bra. Att tex rören fryser är självklart när de ligger så grunt. Förbindelseröret ska inte ligga i ytan, då följer skiten med över...osv.
Gräv om, gräv rätt.
Gräv om, gräv rätt.
Uppenbarligen är din infiltrationsbädd igensatt och fungerar ej. Det är ett miljöbrott som pågår och tömningen borde för länge sedan påpekat detta för kommunen som borde bett dig göra om anläggningen. Bara att sätta igång och gräva efter ansökan till kommunen.
Normal livslängd på en infiltration är 15-20 år och allt över det är ren bonus. Var säljaren den enda som bodde i huset och dessutom kanske bara sporadiskt med fåtal duschar så fungerade infiltrationen säkert för honom men inte för er yngre som vräker på vatten.
Normal livslängd på en infiltration är 15-20 år och allt över det är ren bonus. Var säljaren den enda som bodde i huset och dessutom kanske bara sporadiskt med fåtal duschar så fungerade infiltrationen säkert för honom men inte för er yngre som vräker på vatten.
Min åsikt är att man som husspekulant inte öppnar brunnslocken och behöver mäta djupet och analysera hur brunnen fungerar.
Står det att det är en trekammarbrunn antar jag att man kan kräva att den skall fungera som en trekammarbrunn med tömning 1 gång per år.
Om man kan få det på papper att det är en tvåkammarbrunn så bör väl säljaren pröjsa omgrävningen???
Ingen som ser om det är en trekammarbrunn eller tvåkammarbrunn?
Står det att det är en trekammarbrunn antar jag att man kan kräva att den skall fungera som en trekammarbrunn med tömning 1 gång per år.
Om man kan få det på papper att det är en tvåkammarbrunn så bör väl säljaren pröjsa omgrävningen???
Jag ser bara två kammare, om det finns en mellanvägg som på skissen så fungerar det iaf inte som en trekammarbrunn.
Felkonstruerat.
Eftersom det inte fungerar, alla onämnbara restprodukter far rakt igenom och sätter igen infiltrationen, spelar det ingen roll hur många kammare det är.
Bara att börja gräva.
Felkonstruerat.
Eftersom det inte fungerar, alla onämnbara restprodukter far rakt igenom och sätter igen infiltrationen, spelar det ingen roll hur många kammare det är.
Bara att börja gräva.
Lätta på locken och tittar ner gör man definitivt...grillbritt skrev:Min åsikt är att man som husspekulant inte öppnar brunnslocken och behöver mäta djupet och analysera hur brunnen fungerar.
Som köpare ska du noga undersöka den bostad du vill köpa. Du kan inte få ersättning av säljaren i efterhand för fel som du missat och borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning.
Undersökningsplikten framgår av lagen jordabalken, som lägger stort ansvar på dig som köpare. Om du upptäcker ett fel i bostaden efter köpet som du vill ha ersättning från säljaren för måste du bland annat kunna visa att felet inte var upptäckbart i samband med köpet, ett så kallat dolt fel.
Och om du köper ett hus med friskrivning från ansvar (vanligt vid försäljning av dödsbo) kan du ju glömma allt...
Undersökningsplikten framgår av lagen jordabalken, som lägger stort ansvar på dig som köpare. Om du upptäcker ett fel i bostaden efter köpet som du vill ha ersättning från säljaren för måste du bland annat kunna visa att felet inte var upptäckbart i samband med köpet, ett så kallat dolt fel.
Och om du köper ett hus med friskrivning från ansvar (vanligt vid försäljning av dödsbo) kan du ju glömma allt...
Klicka här för att svara