Hej
Jag tänkte installera en genomströmningsblandare istället för varmvattenberedare.
Eftersom den ska användas vid tvättställ, dusch och diskho så tänkte jag välja en 11 kw...
Är det någon som har erfarenhet av en sådan? :confused:

Du menar väl genomströmningsvärmare?

Nej, vet inget, men att momentant ta ut en effekt på 11kW låter häftigt.
Det blir rätt många Ampère.

Vad har du för fler storförbrukare i huset när det gäller el?
Spontant så känns ju en vanlig VVB som ett vettigare alternativ.

ja, jag vet inte men när jag läste om den så passade den lilla på 3,5 kw bara i fritidshus.
Så då tänkte jag att mellanstorleken skulle passa, men jag måste ju ta reda på vilken som är bäst.
Det vet inte jag.

Det kommer inte att finnas några storförbrukare i huset, utan jag fastnade mest för en sån här eftersom den inte tar så stor plats. Jag vet att VVB är billigare att köpa, men den andra måste ju vara billigare i drift eftersom den inte är igång hela tiden, utan bara när man ska ha varmvatten, eller är jag helt ute och seglar?

Genomströmmningsvärmare är vanligt i Europa men där är huvudsäkringen i lägenheter och villor högre än i Sverige. Dvs kolla först med elektriker innan du köper en... Ev måste du gå ned i kw men då med risken att duschen blir ljummen.

Wagneta skrev:
ja, jag vet inte men när jag läste om den så passade den lilla på 3,5 kw bara i fritidshus.
Så då tänkte jag att mellanstorleken skulle passa, men jag måste ju ta reda på vilken som är bäst.
Det vet inte jag.
Har du kanske en länk till info om produkten du har i åtanke?

jag vet inte än hur man lägger in en länk men om du googlar så får du upp den. Den heter Metro Minex. Det är Metro Therm AB som säljer dom.

Så "Gusen" menar att jag kan inte ha 16A säkring? eller?

Men hur värmer du huset? Får du inte varmvatten därifrån?
Tittar man på produkterna du syftar på så är det nog bara den största 18kw som skulle kunna fungera för tex en dusch. 11kw så behöver du förvärmt vatten för att den ska ge något utöver ett handfat eller en diskbänk.

Spillvärmen från en vanlig VVB är inte speciellt stor, iaf så lönar det sig inte med en genomströmningsvärmare. Den största fördelen med sådana är att man kan hålla en lägre VV temperatur utan att riskera legionella smitta.

Det är elvärme och kakelugnar som gäller i det huset....just nu finns det en VVB på 30 liter...som behöver bytas ut. Det var därför jag sökte på alternativ till VVB och fick fram det här....Eftersom genomströmningsvärmare är så pass ny här i landet så vet man ju inte så mycket om hur de är i praktiken....
Men det blir nog en traditionell VVB då......tack för infon i alla fall. Det var intressant att få veta....

Du skrev ju att du inte hade någon annan storförbrukare men du har ju elvärme, det om något käkar ju massor.
Genomströmningsvärmare är inte nya här, vi har tex en i vår CTC panna men den drivs ju av värmepumpen samt att det är 300l vatten som värmer upp slingan.
Satsa istället som du är inne på en vanlig VVB på kanske 200l, 300 om du har badkar och är mer än en pers i hushållet.

Wagneta skrev:
jag vet inte än hur man lägger in en länk men om du googlar så får du upp den. Den heter Metro Minex. Det är Metro Therm AB som säljer dom.
Det är enkelt:
Klicka på länk-knappen
link.JPG

Och skriv in/kopiera in adressen. Klart!
http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4&productID=13&categoryID=3

Bra val med vanlig VVB!
Jag tycker att 100 liter räcker bra för en vanlig 4-personersfamilj utan badkar.

Däremot skulle jag vilja avråda från lågprisfabrikatet Fokus.
Har en sådan, och den är väldigt varm utanpå = dålig isolering.
Dessutom småläcker den i någon koppling.

Jaha, förlåt Nimajneb...jag förstod inte att det var just det du menade......är lite trög ibland.....tack för ditt svar. Ha en trevlig kväll...

Redigerat:
Tack för hjälpen Knockonwood....då kanske jag kan länka nästa gång.....Ok men det blir nog en Nibe VVB, har haft det förut och de verkar funka bra.....ha en bra kväll.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.