5 712 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Pump till sprinklersystem i trädgården
Sida 1 av 2
Jag skulle behöva lite tips och hjälp med vad jag skall välja. Det är borrat för bergvärme i huset ca 100 m. I det ena hålet har man lagt ner en 32mm PEM slang för att kunna ta vatten till trädgården.
Jag har nu installerat ett komplett sprinklersystem i olika zoner med en dator som sköter när det skall bevattnas.
Eftersom jag sått en ny gräsmatta blev det panik med att få igång systemet så jag kopplade det provisoriskt på det kommunala vattnet via vattenutkastaren. Slangarna som ligger i marken mellan sprinklerna är 25mm PEM och som Max är det 3 sprinkler per zon.
Mitt problem är att trycket fungerar dåligt på tider då grannarna använder sitt vatten varför jag nu snabbt vill köpa en pump. Min tanke var att köpa en hydrforpump och koppla på grundvattnet.
Mina frågor är om man verkligen måste ha en hydrforpump. Man vill ju att pumpen skall starta samtidigt som datorn släpper ut vatten till spinklerna. Går det kanske lika bra med någon annan typ av pump?
Har någon tips på pumpar så är det kanon, vill gärna ha grymt tryck i den.
Jag har nu installerat ett komplett sprinklersystem i olika zoner med en dator som sköter när det skall bevattnas.
Eftersom jag sått en ny gräsmatta blev det panik med att få igång systemet så jag kopplade det provisoriskt på det kommunala vattnet via vattenutkastaren. Slangarna som ligger i marken mellan sprinklerna är 25mm PEM och som Max är det 3 sprinkler per zon.
Mitt problem är att trycket fungerar dåligt på tider då grannarna använder sitt vatten varför jag nu snabbt vill köpa en pump. Min tanke var att köpa en hydrforpump och koppla på grundvattnet.
Mina frågor är om man verkligen måste ha en hydrforpump. Man vill ju att pumpen skall starta samtidigt som datorn släpper ut vatten till spinklerna. Går det kanske lika bra med någon annan typ av pump?
Har någon tips på pumpar så är det kanon, vill gärna ha grymt tryck i den.
Jo, det har jag förstått. Helt ärligt så vet jag inte hur djupt den ligger. Men när man skriver sugdjup menar man då antalet meter rakt ner i marken?
eller menar man den totala längden på slangen? Menar man den totala längden på slangen så borde längden från slutet av slangen (den del jag monterar i pumpen) fram till brunnen vara cirka 7 meter. Sedan tillkommer ju djupet den ligger på i hålet. Även om vi har extremt högt grundvatten här misstänker jag att den ligger mer än 1 meter ner i hålet.
Ärmen fungerar det inte med grundvattnet är jag beredd att koppla på det kommunala så oavsett behöver jag en bra pump med ordentlig front i.
Jag kan inget om pumpar men stämmer min tes om att jag behöver en hydroforpump om jag vill att den skall starta automatiskt då systemet släpper på vattnet ut till spinklerna?
eller menar man den totala längden på slangen? Menar man den totala längden på slangen så borde längden från slutet av slangen (den del jag monterar i pumpen) fram till brunnen vara cirka 7 meter. Sedan tillkommer ju djupet den ligger på i hålet. Även om vi har extremt högt grundvatten här misstänker jag att den ligger mer än 1 meter ner i hålet.
Ärmen fungerar det inte med grundvattnet är jag beredd att koppla på det kommunala så oavsett behöver jag en bra pump med ordentlig front i.
Jag kan inget om pumpar men stämmer min tes om att jag behöver en hydroforpump om jag vill att den skall starta automatiskt då systemet släpper på vattnet ut till spinklerna?
Det är djupet ned till vattenspeglen som avses. Från pumpens inlopp. Längen slang spelar också roll, men med 32mm behöver många tiotals meter innan det spelar större roll.
Med en borrad brunn diamter på 110mm tex, så sjunker speglen snabbt med, så det effektiva trycket/flödet är beroende på tillflödet och djupet.
Hydrofor är en billig och driftsäker lösning på trädsgårdsvatten om man har förutsättningarna med brunn tex.
Den är automatisk, men det beror på en tryckströmbrytare, som kan monteras på andra pumpar med.
Med en borrad brunn diamter på 110mm tex, så sjunker speglen snabbt med, så det effektiva trycket/flödet är beroende på tillflödet och djupet.
Hydrofor är en billig och driftsäker lösning på trädsgårdsvatten om man har förutsättningarna med brunn tex.
Den är automatisk, men det beror på en tryckströmbrytare, som kan monteras på andra pumpar med.
Dugliga svar!! Tack...
Då misstänker jag att det kommer att fungera med grundvatten då vi har rikligt redan 2 meter ner. Två frågor till...
Det påverkar väl inte värmeupptagningen till värmepumpen om man stjälper vatten i hålet...
Sedan om det finns tips på en kraftig h-pump till vettigt pris. Helst under 2000 kr. Men den bör väl iallafall kunna ge minst 5 bar... Eller bör den vara kraftigare?
Då misstänker jag att det kommer att fungera med grundvatten då vi har rikligt redan 2 meter ner. Två frågor till...
Det påverkar väl inte värmeupptagningen till värmepumpen om man stjälper vatten i hålet...
Sedan om det finns tips på en kraftig h-pump till vettigt pris. Helst under 2000 kr. Men den bör väl iallafall kunna ge minst 5 bar... Eller bör den vara kraftigare?
Det är det bara att prova.
5bar är rätt mycket. Du kan titta på pumparna och läsa vilken tryckhöd de klarar. varje 10m är en bar tryck vid ett visst flöde.
Jag kör två kastspridare på min Grundfospump, ca 35l/min tar dessa två, vid mottryck ~2bar.
Räcker gott.
Du kommer antligen behöva sektonera slingorna efter vad pumpen kan ge, och hur mycket borran kan ge, det är dom faktorerna som styr.
5bar är rätt mycket. Du kan titta på pumparna och läsa vilken tryckhöd de klarar. varje 10m är en bar tryck vid ett visst flöde.
Jag kör två kastspridare på min Grundfospump, ca 35l/min tar dessa två, vid mottryck ~2bar.
Räcker gott.
Du kommer antligen behöva sektonera slingorna efter vad pumpen kan ge, och hur mycket borran kan ge, det är dom faktorerna som styr.
Den såg stor ut... Behöver du verkligen så stor?
Överskott av vatten kommer bara skapa massa start/stopp moment som sliter ut motorn i förtid.
Dimensionerad rätt så går pumpen konstant under hela din vattningscykel.
Har du räknat på vad dina slingor med spridare behöver?
Vattenutkastare brukar vara dåliga på flöde och tryck, backventilen och dräneringskäglan i dom styper lite. Kombinerat med en dålig slang (billig) så tappar man massor på vägen...
Om du ska köra med PEM slangen du har nu, så måste den kompletteras med en backventil innan pumpen, så att slangen aldrig töms på vatten. Det är enkelt att göra.
Överskott av vatten kommer bara skapa massa start/stopp moment som sliter ut motorn i förtid.
Dimensionerad rätt så går pumpen konstant under hela din vattningscykel.
Har du räknat på vad dina slingor med spridare behöver?
Vattenutkastare brukar vara dåliga på flöde och tryck, backventilen och dräneringskäglan i dom styper lite. Kombinerat med en dålig slang (billig) så tappar man massor på vägen...
Om du ska köra med PEM slangen du har nu, så måste den kompletteras med en backventil innan pumpen, så att slangen aldrig töms på vatten. Det är enkelt att göra.
Tänkte bara uppdatera dig med resultatet eftersom du gav så fina svar! Allt fungerar perfekt. Grundvattnet sprutar ut i sprinklerna som bara den och pumpen går under hela vattningscykeln.
Köpte pumpen enligt ovan på Jula. Det bästa är att vattnet luktar inte ens illa. Var lite rädd för att det skulle lukta tång och skit...
Köpte pumpen enligt ovan på Jula. Det bästa är att vattnet luktar inte ens illa. Var lite rädd för att det skulle lukta tång och skit...