Hej!

Det verkar som att det finns ett avloppsrör som inte längre är i bruk i min villa som just nu är en öppen ingång för kloakråttor. Är helt säker på att vi har fått en eller flera råttor i källare (spillning etc bekräftat av Anticimex). Försöker nu tyda stamschemat på bilden så jag vet vilket avloppsrör som är dåligt pluggat eller att råttan ätit upp pluggen. Detta gjordes antagligen på 80-talet av förra ägaren då ett badrum revs men stammarna behölls.

Min fråga är egentligen vad "pr." betyder? I övrigt tror jag att jag har koll på läget, ska börja riva i taket i källaren ikväll för att se hur stammarna ser ut och var de tar vägen.

Sen undrar jag om stamschemat ska tolkas som att röret för avluftningen passerar (utgör stam för) badrummet på 1 tr upp?

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Propp??

Har nu ägnat kvällen åt att bryta upp taket. Inser nu att stamschemat inte längre var aktuellt utan att en eller flera renoveringar gjorts sedan dess. Förstod aldrig vad "pr." stod för.

Hittade dock 2 öppna avloppsrör som slutade i bjälklaget men inte var pluggade. Den ena var det en tidning nedtryckt i och den andra var helt öppen (kanske har råttan käkat upp den tidningen). Nu har jag satt en plastplugg över avloppet istället. Om ca 1 år ska vi renovera köket och då blir det till att reda ut och kapa bort onödiga rörstumpar.

• WP_000349.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.