Hej

Idag på morgonen slutade min ifö-toalett att fylla på vatten. Spolningen funkar bra om jag manuellt fyller cisternen med vatten. Vad kan vara fel?

Jag har inte kollat i cisternen förut, så jag vet inte hur det ska se ut när det är rätt, hoppas någon annan kan hjälpa mig.

Lite bilder:
toa_uppifran.jpg

toa_sidan.jpg

toa_botten.jpg

Jag har testat att dela där jag ringat in med rött. Jag antar att det är där vattnet ska komma för att fylla på toan. Men inget vatten kom när jag delade.

Vad kan vara fel? Vad mer kan jag testa?

Nu funkar toan igen! :)

Som ni ser är toan väldigt orange i cisternen. Det är koppar från våra rör. Jag tror det hade satt igen den tunna slangen som syns i sista bilden i mitt förra inlägg. Efter att jag hade juckat på den en hel del för att försöka ta bort den så började det sippra ut lite vatten ur den. Så jag stängde av vattnet och fortsatte försöka få loss slangen. Efter mycket slit och drag (den satt jättehårt) fick jag loss den ur botten på cisternen så jag kunde spola och blåsa slangen ren. När jag sen monterade tillbaks den var det fullt flöde igenom den!

Så nu fyller toan på igen :)

Har exakt samma problem! Hur fick du loss slangen? Skruvar man loss den inifrån cisternen? Drar? Eller skruvar man loss den på utsidan underifrån?

Vi har sjövatten och förmodligen har den kletat igen.

Bifogar några bilder.

• ImageUploadedByByggahus.se1342599245.972992.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1342599262.698573.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog loss den inifrån. Vrid och drag (hårt). Det är likadan koppling i båda ändar av slangen, förutom att den i botten har en extra tapp/rörbit för att täta bättre som gör att den sitter hårdare.

Så lossa slangen uppe först, sen gör du likadant nere, men drar hårdare. Men se till att dra i plastkopplingen, inte i slangen. Vill ju inte riskera att dra loss slangen från kopplingen...

Fråga igen om något är oklart

• Gilla
Floopsyr
  • Laddar…
Stäng av vattnet till toan först (den grå vridventilen på din första bild). Och töm ut så mycket vatten du kan från cisternen (soppslev funkade för mig ;) ). Annars kommer vattnet rinna ut baklänges när du får loss slangen.

• Gilla
Floopsyr
  • Laddar…
Vi löste problemet genom att köra in en ståltråd underifrån, det tömde sig en del sörja och nu är det mycket bättre flöde. Jag behövde därmed inte ta loss hela mackapären. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.