Hej!

Igår började ett rör läcka under vårt handfat i badrummet. Det kan ha varit så att min son ryckt lite i röret. Badrummet är ca 15 år gammalt så jag är ute efter om det finns någon budgetlösning som håller typ 5 år tills vi ska byta hela badrummet. Tänkte försöka göra det själv om möjligt, får se vad ni säger. Det droppar ca 1 liter per dygn nu i en hink vi placerat under. Läckan är inte i kopplingen mellan rören på bilden utan läckan är i ballofixen mellan det svarta vredet och den silvriga elen som det svarta vredet sitter fast i. Måste man ha en ballofix under handfatet eller varför är det så? Kan man tömma systemet och laga detta med något medel man smörjer på på utsidan? All hjälp och tips tas tacksamt emot.

• WP_000388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Om det är själva kranaen som läcker, så är det väl enklast att köpa en ny likvärdig kran och sedan stänga av vattnet i huset, öppna kranen i handfatet och släpp ut trycketr. Sedan byter du bara ut den.

Måste man ha en kran under handfatet eller kan man sätta ett nytt rör bara den biten?

Krilleman
Nej du behöver inte ha en ballofix där om du själv inte vill det...

Måste måste man väl inte men det är praktiskt när man behöver göra något med blandaren. Dessutom blir det mer bök med att fixa en passande rörbit än att bara montera en likadan kran.

Går det inte typ tömma systemet på vatten och sedan linda in hela ballofixen i något bandageliknande tätmaterial och sedan sätta på huvudkranen igen? Kanske bara i min fantasi det är så enkelt?

Det går aldrig att få det tätt. Minst jobb och minst pengar är att byta den, så slipper man problemet.

Ok, tack, ska ringa rörmokaren imorgon då.

Låter som en bra affärsidé att uppfinna någon form av bandage/gelé att stryka på som tätar små läckor... hehe

Undersök noga var det läcker. Det är mindre sannolikt att själva kranen läcker (men fullt möjligt). Jag tror att läckan sannolikt är i den övre kopplingen till kranen. Det kan gå att helt enkelt dra muttern där lite till så blir det tätt. Använd två skiftnycklar eller fasta nycklar. Håll emot med den ena och dra den övre muttern med den andra. Mothållet är viktigt så att man inte vrider den undre kopplingen ofrivilligt.

Det finns så vitt jag vet inget "bandageliknande" för tryckvatten ledningar.

Göran.W
Vulktejp funkar inte för större tryck som det normalt är i en vattenledning. Däremot funkade det för mig när jag borrade hål i en värmeledning (1 bars övertryck) men då fick tejpen hjälp av en slangklämma på utsidan. I det här fallet är vulktejp verkningslöst.

Ballofixer och liknande som står omotionerade i många år och sedan börjar läcka när man använder dem lär vara ganska vanligt. Hjälper det inte att dra åt, så byt.

Göran.W
Vulktejp ska fungera om man låter den vulka något dygn innan den trycksätts men hur som helst är det ända vettiga att byta kranen.

Y
Hej! Du känner ingen som är lite rör kunnig för det är ett lätt ingrepp att byta balofixen för risken finns att det kan kosta en del för ett så litet jobb.Det kan ju vara så enkelt att det är själva klämhylsan som har fått sig en smäll så troligtvis så räcker det med att byta den så man inte behöver byta balofixen eller bara prova dra åt muttern så kan det bli tätt.Ett tips är att du (om inte redan vet) vart du stänger av vattnet om den skulle släppa helt för då blir det blött.

Redigerat:
youji skrev:
Hej! Du känner ingen som är lite rör kunnig för det är ett lätt ingrepp att byta balofixen för risken finns att det kan kosta en del för ett så litet jobb.Det kan ju vara så enkelt att det är själva klämhylsan som har fått sig en smäll så troligtvis så räcker det med att byta den så man inte behöver byta balofixen eller bara prova dra åt muttern så kan det bli tätt.Ett tips är att du (om inte redan vet) vart du stänger av vattnet om den skulle släppa helt för då blir det blött.
Livet är hårt när man mest känner massa akademiker... rörmokaren var här nu, tog 20 minuter. Lite trist med kostnad för servicebil etc. Man vill ju gärna göra flera småjobb samtidigt för att slipa restid etc men nu blev det lite akut och har inget annat som behöver fixas... Nu är läckan fixad i alla fall. Körde budgetvarianten och ersatte ballofixen med ett rakt rör. Vi har ingen nytta av ballofixen ändå. Vi planerar inte att byta blandaren och om ett ar år ska hela badrummet bytas.

Det är därför jag tycker det är onödigt att slänga dit en massa minikulventiler (s.k. ballofixer), när man har lätt för att komma åt huvudavstängningen. När man väl pillar på vredet efter 20 år så läcker de som såll, eller sitter fast.
Fast många här på forumet är av annan åsikt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.