1 140 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Löser ventilation i gäststugan avluftningen?
Har i stora huset toaavlopp till sluten tank utan takventilation. Detta resulterar ibland (företrädesvis när vi har många gäster) i dålig spolningsfunktion. Huset är 1,5 plans, 100 år gammalt, och vi vill helst undvika att dra nya rör upp på taket om möjligt. Gäststugan, som är modern, kommer snart att anslutas till samma tank och kommer då att få avluftning på taket. Frågan är om detta kommer att lösa ventilationsproblemen även för stora huset? Räcker det med en avluftning per tank eller krävs det en avluftning per hus?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tyvärr ger det väl inte jättemycket hjälp, då jag uppfattar det som en egen gren. Du vill helst ha en avluftning i slutet på varje stam. Även om du inte har avluftning genom yttertaket borde du väl åtminstone sätta in en vacuumventil. http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapter-40-50-75-110/
Ja, det borde jag nämnt förstås - vi har provat vacuumventil men ingen förbättring. Det leder mig att tro att problemet är övertryck snarare än undertryck. Därav förhoppningen att ytterligare ventilation av tanken skulle förbättra situationen.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Finns det ingen ventilation på själva tanken? Då kan ju ett teoretiskt mottryck uppstå vid spolning, och luft måste strömma emot fekalierna för att jämna ut tryckförändringen?
Men en helt öppen takböj är ju alltid bättre eftersom den kan utjämna såväl temporära övertryck som undertryck.
I gäststugan får du ju en takavluftning. Vänta och se om det åtgärdar dina problem. Om inte, får du åtgärda även huvudbyggnaden på något sätt.
Men en helt öppen takböj är ju alltid bättre eftersom den kan utjämna såväl temporära övertryck som undertryck.
I gäststugan får du ju en takavluftning. Vänta och se om det åtgärdar dina problem. Om inte, får du åtgärda även huvudbyggnaden på något sätt.
Klicka här för att svara