Jag behöver förlänga min avloppsslang från diskmaskinen med ca 3dm. Eftersom skarven kommer i diskbänksskåpet tycker jag det är okey med att skarva istället för att byta hela till en längre som blir dyrt och bökigt.

Kortaste färdiga förlängningen är 1,5m vilket blir lite onödigt långt, så jag var inne på min lokala Comfortbutik och köpte en lagom lång slang på metervara samt två muffar som gängas på slangen. Se bild

ImageUploadedByByggahus.se1343896277.334550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket smidigt då jag får slangen precis så lång jag vill. Nu visar det sig att det läcker mellan slangen och muffarna, dvs där man gängar på slangen blir ser inte tätt. Det behövs inget tryck för att vattnet ska läcka ut, utan det läcker så pass att allt vatten i slangen ovanför skarven töms ut sakta men säkert.

När jag åker tillbaka till Comfortbutiken för att kolla om jag missat något vid monteringen säger de att deras egna hantverkare säger samma sak och brukar lösa det med att lägga lite silikon i gängorna innan de gängar på muffen.

Jag tycker det låter lite halvseriöst att silikontäta en vatteninstallation som om den oupptäckt börjar läcka om några år kan orsaka mycket stora skador.

Jag funderar på vad jag ska göra, antingen montera med silikon som butiken tycker är okey eller sätta dit en alldeles för lång slang som kommer att lindas runt i skåpet.

Är det någon som har använt dessa kopplingar och kan komma med råd eller tips

Krilleman
Skräp om det inte tätar som det är tänkt.

Vilket märke är det på slangen?

Håller med. Comfort är dyra, många gånger orimligt dyra, men de brukar trots allt inte ha dåliga saker. Slangen och muffarna är omärkta men jag kan åka förbi och se om det står något på rullen eller vad RSK numren är

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.