Hej,

Undra om det heter så? Jaja svart är den ivf å i plast :)

Har en vattenledning idag som går till sommarhuset. På vägen dit passerar den vår mulltoa som jag tänkte skarva in till. har köpt kopplingar (i mässing) som skall användas, men får en viss obehagskänsla när jag tänker på att kapa befintlig slang.

Är det som de säger att bara sätta ihop slangen och skruva till. Skruvar man med skiftnyckel då å hur mycket skall man dra?

Slangen kommer alltså gå in på en T-koppling, grävas ner 10 meter. Sedan blir det en 90-grad-koppling å en till för att sedan gå igenom väggen till en annan 90-koppling som tillslut går över till en konverterare för att sätta kopparrör.

Skulle även vilja isolera den för de värsta köldknäpparna i oktober. Räcker det med frigolit ovan slangen innan jag gräver över den? Vid väggen kanske man kan linda in den i ngn slangisolering!?
Inget vintervatten och djupet som jag har grävt är 30cm cirka.

Skit mellan tangenterna.

Har du kran så du kan stänga inkommande vatten innan du kapar slangen?

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Det är sådan slang ja. PEM heter det ja :)
Stämmer bra med kopplingarna.

Kan stänga av vattnet och tappa ur allt.

Okej så man skruvar den helt i botten alltså.

Ang isoleringen då?

Var i Sverige ligger stugan?

I sörmland. Varför?

Kan tyvärr inte tillföra något om isoleringen då jag bor i Skåne och min Pem-slang ligger på 1,2 meters djup.

Men på 30 cm djup så lär du behöva någon form av isolering.
Värmekabel?

Redigerat:
På sommarvatten? Tappar alltid ur vatten vid slutet av oktober, men vill isolera för eventuell köldknäpp. Övriga ligger på 30cm och tänkte nog göra en isolering där oxå.

Behövs väl ingen isolering för sommarvatten.....?

Nimajneb skrev:
Behövs väl ingen isolering för sommarvatten.....?
Jag som inte kan läsa ordentligt.
Men du har ju skrivit att du vill isolera den.
Varför isåfall?

Eftersom stugan är 5 mil från mig och oktober är nyckfullt. Vill slippa paniken och undrar då när jag ändå pysslar med detta så kanske man skall lägga lite markisolering på den istället för såna där runda saker som sitter runt slangen = skitdyra.
Vanlig isolering är ju inte så dyrt och det går ju max åt 2st skivor till detta. Borde väl göra någon nytta för nätter som kryper under nollan och dagar på +10 ??

Ha för vana att tömma ledningen innan du åker därifrån är ett tips.. Men lägg du lite cellplast över det är inte fel..

Nä det fungerar inte att hålla på så tyvärr.

Ha det på rinn så fryser det inte! :-P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.