Har en sån här äldre diskbänk i tvättstugan som är fristående men det är kopparrör till den ändå... känns ju lite sådär
när sambon drog fram den lite försiktigt för att komma åt så började det droppa lite så min plan var ju att byta ut kopparrören till en flexibel pex-slang ..
Funderingen är om jag skruvar lös kopplingen på bilden (till höger) går det skruva dit en slang med gummitätningar? eller kommer det inte fungera? har inte tagit lös och vågar inte först jag vet
Såhär ser det ut:

Sån här slang jag tänkte:

Funderingen är om jag skruvar lös kopplingen på bilden (till höger) går det skruva dit en slang med gummitätningar? eller kommer det inte fungera? har inte tagit lös och vågar inte först jag vet
Såhär ser det ut:

Sån här slang jag tänkte:

Hej, ja ett vanligt mässingslock fungerar där med packning, se till att få rätt storlek bara på det. Dra dock inte för hårt när det är en gummipackning, behövs inte då risken är att man skär igenom packningen istället.
Men lock säger du, skall du inte ha det i bruk då? Slang fungerar också, men ska du göra enligt konstens regler så skall man först ha en metall nippel som är invändigt X utvändigt gängad som man får lina på, då dessa har en bredare kant som lämpar sig bättre för att gå på med slangpackning. Men det går ju som sagt innan, dra försiktigt bara. http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06/ där är metall nippeln jag menar.
/Häls Ivan
Men lock säger du, skall du inte ha det i bruk då? Slang fungerar också, men ska du göra enligt konstens regler så skall man först ha en metall nippel som är invändigt X utvändigt gängad som man får lina på, då dessa har en bredare kant som lämpar sig bättre för att gå på med slangpackning. Men det går ju som sagt innan, dra försiktigt bara. http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-rornippel-06/ där är metall nippeln jag menar.
/Häls Ivan
corre skrev:
Nej det är inte riktigt så, välj en PEX-slang som är typgodkänd! (oftast med "trädet" tryckt på)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den symbolen har inte en stålomspunnen gummislang! Vilket talar sitt tydliga språk vilken slang som tål mest tryck och mest rörelse. Undvik stålomspunnen slang. Viktigt vid montering av PEX-slang är att följa montage instruktionen beträffande böjning och om slangen vill "snurra med" när man drar muttern, men allt sådant står på påsen när du köper slangen!
Så för sin egen skull (och ingen annans) skulle jag säga att en typgodkänd slang av PEX att rekommendera alla dagar i veckan!!!
Redigerat:
Kan uppdatera med att det gick bra!
Satt gummitätningar redan på anslutningen till blandaren sen innan R15
Dock var det R10 på röret som var på bilden så fick sätta en adapter R10->R15 men det gick bra.. nu kan man flytta bänken lite lätt utan att man måste vara rädd att det ska spruta vatten överallt
Satt gummitätningar redan på anslutningen till blandaren sen innan R15
Dock var det R10 på röret som var på bilden så fick sätta en adapter R10->R15 men det gick bra.. nu kan man flytta bänken lite lätt utan att man måste vara rädd att det ska spruta vatten överallt
Klicka här för att svara