pelpet
pelpet: Man kan ju köra en pumptoalett med kvarn, då borde ni bli mer flexibla i er rördragning. T.ex har saniflo en pump som kan trycka 11 meter vertikalt. Kanske kan ni dra avlopp och tappvatten i en gemensam kanal över vinden eller någon annan väg.
1 svar · 3,6k läst
·
joflopp
joflopp: Lite mer noggrann studering av tryckvakten ger att den slår till vid 3,6 bar och från vid 5 bar. När den slår av hamnar dock nålen på manometern direkt tillbaka på 4 bar. Är det byte av hydropress som är lösningen?
8 svar · 17,9k läst
·
N
norrbottenstorpet: Hur har det gått? Ojdå, en frånluftsvärmepump är ju en helt annan sak än en klassisk VVB, men förvisso har väl de också någon form av värmepatron såväl som själva pumpen/kompressorn. Om det är kompressorn som pajat blir det tyvärr avsevärt mycket dyrare än att byta en patron i en vanlig gammal varmvattenberedare. En ny frånluftsvärmepump kostar i storleksordningen 30 000 kr
4 svar · 15,0k läst
Krilleman
Krilleman: Lin ska du absolut använda! Och om kopplingen sitter i blickfånget kan det bli snyggare med denna kombination: Super blue 28 rak 28x15 förminskning Men det lösningen blir 20:- dyrare på rinkaby! :wow:
5 svar · 7,7k läst
Krilleman
Krilleman: Varför välja bort skyddsröret om man kan göra installationen med? Det är ju vad det heter...
7 svar · 2,5k läst
M
mogge_73: Ett par hundra liter per dygn är väldigt överdrivet. Det finns filter som renar det du pratar om som förbrukar 70liter vatten, 1,3 kg salt var fjärde dag. Det ska den nog tåla. :)
26 svar · 20,5k läst
M
magnu: Rörmokaren hemma smorde alla kopplingar med samma pasta som till linet, innan han skruvade ihop dem. Jag upptäckte sen att det var lättare att dra det där varvet på muttern också.
6 svar · 3,4k läst
mexitegel
mexitegel: Möjligheterna varierar beroende på typ av servitut, jag är ingen expert men du kan börja med att läsa i Fastighetsbildningslagen 7 kap. §4-5 och Jordabalken 14 kap. och där särskilt §6 Kontentan är att ett servitut inte ska innebära en större olägenhet än nödvändigt för den tjänande fastigheten. Det du måste kunna bevisa är att det är dräneringen som orsakar
17 svar · 2,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: För mindre dimensioner så fästs de inte såvitt jag vet utan betäckningen ligger löst med röret lagom ovan marknivå men under locket så klart. Till större dimensioner så kan man bulta betäckningen i en fläns.
1 svar · 2,4k läst
M
mogge_73: En diskmaskin förbrukar ca 25liter vatten. En tvättmaskin ca 40-50liter, ett normalt badkar ca 250liter. En normal kran i huset ca 15 l i min om inte mer, dvs en dusch på tio min = 150liter. Man räknar på att en person gör över med ca 200 liter per person och dag. Fyra i familjen ca 800 liter per dag, Det borde inte vara ett problem med ett vattenfilter som nattetid backspolar mellan 50 -
22 svar · 7,1k läst
Mugmaz
Mugmaz: Alltid roligt att hjälpa till.
5 svar · 3,2k läst
·
V
växelventil: [citat] Hej jo och gjorde man inte så att man lät brandmästar/sotaren komma ut så vart det körförbud på pannan men visst lite tråkigt att se någon snabbt som håller för "röret" så pannan ska stanna för det tog ju inte många minuter att göra,Skaplig timpenning :(Sedan om jag inte minns helt fel så var det lite problem med själva plattan(locket) som munsstyckerna satt för har
5 svar · 6,1k läst
J
Jocke_BP: Hej, Har nu grävt fram mitt avlopp och hittade ett ställe med massor av rötter in i skarven. rören är 6" och ser mycket bra ut utifrån, men rör-filmningen visade stopp och massa rötter.. Skall få dessa uppfrästa. Fråga: kan man linda något runt skarven för att hålla rötterna borta nu när jag har det uppgrävt? Har hört talas om koppartråd och fiberduk eller skall jag gjuta ihop
0 svar · 1,6k läst
J
Jocke_BP: Tack för input! Jag är nu klokare efter att ha grävt hela helgen.. Ser att mina 6" cementrör ser fina ut (inga skador där jag brukar få problem) men mycket rötter in i rörfogen. Skall starta en ny tråd för denna fråga så blir edt enklare att söka i framtiden!
5 svar · 6,8k läst
H
Hoppehare: Gammal tråd som passar utmärkt på mitt problem. Skillnaden är att jag bor i ett gathus där stupröret leds ner i kommunens mark (en liten stig). Från samma sida ser man fukt på källarväggen (invändigt). Ca 1m från stupröret finns kommunens brunn (även den på stigen). Vem ligger ansvaret på? Rosebiddy, hur gick det i ditt fall, provade du spola? Sent from my Lumia 800 using Board
2 svar · 5,5k läst
A
aivo: Oftast har kommunen bara ritningar fram till fastighetens inkopplingspunkt, men det kan ju ge en bra ledtråd till var ledningarna går.
5 svar · 6,1k läst
D
dunken: Blev en ny :)
2 svar · 1,6k läst
A
Abrahamsson: Jag hade snöat in på prisolrör både ut till garaget och den där 22mm ledningen jag tänkt byta, men PEX verkar ju vara bra mycke billigare per meter. Är det krångligare att installera? Ska mäta flöde och tid till varmvatten när jag kommer hem.
4 svar · 2,5k läst
Lolle
Lolle: Jag skulle också gissa på trasig blåsa. I vårt fall var det dock så att vår brunn var inte borrad djupt nog (68 m)och vi hade problem med att det drogs upp smuts från botten hela tiden när vattennivån var låg. Att då varmvattnet var rent var för att det var filtrerat men ej kallvattnet. Var ett helvete att felsöka tills vi hittade filter kopplat endast på varmvattnet. Nu har vi
6 svar · 5,9k läst
shogo99
shogo99: Om man snarare har övertryck i luftningen då? Har problem med återkommande avloppslukt i bad och duschrum, när jag lyfter på vattenlås till golvbrunn så känns det ett tydligt övetryck då det är kännbar luftström från avloppet, är det som det skall?
7 svar · 8,6k läst
R
Robert-san01: Jag tycker också det är snyggt med lödda rör. Frun frågade dock om det verkligen skulle se ut så eller om det gick att måla dem. :( Det var inte så svårt att löda om man har lite grundkunskaper och rätt material. Jag skaffade en brännare, flussmedel och tenn för vattenrör. Sedan var det bara att sätta igång. :) Nu har jag lött väldigt mycket elektronik genom åren så lite
28 svar · 15,0k läst
·
slacker
slacker: Nu hänger jag inte med alls - Rörisen satte en blandare i ett kök i förra veckan som jag var involverad i - IKEA och döm av min förvåning då det var med en hylsa för att dra blandaren!? Se på tusan - Det var en Ringskär: Sidan 5 - till den följer det med en nyckel... http://www.ikea.com/assembly_instructions/ringskar-global-kit-mix-tap-single__AA-541417-2_pub.PDF Man kanske skall inse
8 svar · 43,8k läst
·
R
Riggen: Nu har jag beslutat mig för att fylla igen och gjuta på, så får det bli. Kan tänka mig att den varit till nytta förr men nu är huset dränerat och jag hoppas därför att det inte ska vara till någon nytta längre. Jag har en pumpbrunn utanför huset nu också så det skulle nog lösa det värsta om det skulle bli så... Tack alla som engagerat sig i tråden.
33 svar · 9,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Snakker du norsk? :) Tänk bara på att cementvattnet, eller sluringen som det också kallas, inte får hinna torka innan du häller i den riktiga betongen.
4 svar · 2,1k läst
L
Lago: Hej, är inte så hemma på området, men var på en mässa och fick se några intresanta produkter.Kolla på www.plastinjekt.se www.profile.dk samt, www.expo-net.se
1 svar · 4,1k läst
P
perrel: Jag gjorde infästningen med 8mm plugg nu som skulle fylla ut hålet som säljaren på Optimera sa, haha :) Tog en gummipackning och satte mellan fästjärnen och väggen. Än så länge har jag inte hunnit köra så mkt tvätt än, bara halvfulla maskiner och det har fungerat hittills utan problem och vibrationerna verkar inte sprida sig in i väggen särskilt mycket. Får återkomma sen när
17 svar · 16,8k läst
N
norrbottenstorpet: Ja om det är förlagt så att frysrisk finns, så är det nog klokt att ha en slinga.
1 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Köp två Conex 22 T-rör och fyra förminskningar 22x18. Då passar LK:s kopplingsset AX20 till pexen rakt i T-röret!
9 svar · 3,3k läst
·
H
Henrietta70: Dock är tanken med badrumsfläkten att dra ut använd fuktig luft från hela huset. Som har självdrag förövrigt.
13 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.