Var på teknikmöte idag inför stundande tillbyggnad. Där påstår de att jag måste ha intyg om säkert vatten. Hur funkar det? får jag inte göra något själv utan måste en röris göra allt? Kollat lite på nätet men blir inte klok på det.
Någon som har stenkoll på detta?

Att det utförs enligt säkert vatten är säkert krav från kommun och försäkringsbolag.
Men dom kan inte kräva att det är ett företag som utför arbetet. Du kan själv utföra det fackmannamässigt inom ramarna för Säkert vatten.

Är det en helentreprenad kan det vara byggaren som försöker finta undan dig för att få tidsscheman och kompiskretsen nöjd.

var du på det tekniskasamrådet och kommunen krävde att det skulle utföras enligt säkert vatten? Känns som om att det är något dom inte borde kunna kräva! Inte helt 100 men låter skumt!

corre skrev:
Att det utförs enligt säkert vatten är säkert krav från kommun och försäkringsbolag.
Men dom kan inte kräva att det är ett företag som utför arbetet. Du kan själv utföra det fackmannamässigt inom ramarna för Säkert vatten.

Är det en helentreprenad kan det vara byggaren som försöker finta undan dig för att få tidsscheman och kompiskretsen nöjd.

Hejsan, blev lite nyfiken själv här, att försäkringsbolagen te x garbo kräver det kan jag tänka mig, men kommunen?

Med risk för att jag har fel, tror jag det har med färdigställandeintyg och slutbesked att göra.

corre skrev:
Med risk för att jag har fel, tror jag det har med färdigställandeintyg och slutbesked att göra.
Det beror helt på vad det finns för någon kontrollplan från den kontrollansvariga och som kommunen har godkänt. Vanligtvis kräver dom standardsaker som ovk, funktionkontroll av vent, elintyg, våtrum. Men men, blir själv osäker men endå tror jag att det inte behövs!

Till TS. Fördelen med rörarbeten är att du kan göra det själv, så länge du göra det fackmannamässigt "läs följ instruktioner/manuler"

Vart i VG bor du ?

Det är min ka som säger att jag skall ha intygpå säkert vatten, Har tänkt bygga o göra det mesta själv med stöd och rådfrågning av hantverkare. Vattnet hade jag absolut tänkt att dra själv bara få hjälp med dim av röro dyligt:)

Jag har precis byggt nytt och gjorde all VVS själv. Det enda jag behövde göra var att skriva ett eget intyg till kommunen där jag intygade att det var utfört enl säker vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.