Nu ska jag svära i kyrkan här, för om det inte är något i själva kranen så borde ju boven ligga i ledningen dit eftersom du inte har detta problem på andra tappställen i huset. Och ledningen är ju PEX-slang. Kanske den någonstans ligger nära en värmekälla (golvvärmeslang eller annat) så att du har fått ljummet vatten stående i ledningen och någon bakteriepåväxt? Det är något jag (kanske onödigt?) oroat mig för när det gäller plastslangar. Koppar är ju så giftigt så där växer ingenting.

Nitrite tror jag inte på. Då borde det väl komma i de andra tappställena på nedervåningen? Kanske ska kolla bakterier först.

Har du hydrofor eller hydropress?
Tänkte om det är så att bildas lukt när syret försvinner, ex. Om vattnet står i ledningen under natten men försvinner när du får in syre i ledningen.

Hydropress har jag. Efter det ett callidus filter mot järn och mangan

Med kaliumpermanganat?

Kan vara att du måste dosera mer kalium-t, om du har mycket svavelväte.

Ska prova detta!

b8q skrev:
Nu ska jag svära i kyrkan här, för om det inte är något i själva kranen så borde ju boven ligga i ledningen dit eftersom du inte har detta problem på andra tappställen i huset. Och ledningen är ju PEX-slang. Kanske den någonstans ligger nära en värmekälla (golvvärmeslang eller annat) så att du har fått ljummet vatten stående i ledningen och någon bakteriepåväxt? Det är något jag (kanske onödigt?) oroat mig för när det gäller plastslangar. Koppar är ju så giftigt så där växer ingenting.
Enligt säker vatten så kan en tappvatten ledning som är fylld stå oanvänd i 7 dagar innan den måste tömmas ur och fyllas på nytt. T.ex då vid provtryckningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.