2 531 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Koppla expansionsventil till avlopp?
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Expansionsventilen på varmvattenberedaren läcker lite vatten ibland och idag har vi en vattenslang kopplad från den till en golvbrunn, dock så tycker vi slangen är i vägen när vi tvättar etc och jag funderar på att koppla slangen mot avloppsröret vi har ifrån tvättmaskinen istället.
Frågan är bara om expansionsventilen verkligen löser ut på allvar, kommer då trycker bli för högt så man inte kan ha den kopplad mot avloppsröret?
Tänkte använda mig av 45° T-rör samt multislangnippel.
Frågan är bara om expansionsventilen verkligen löser ut på allvar, kommer då trycker bli för högt så man inte kan ha den kopplad mot avloppsröret?
Tänkte använda mig av 45° T-rör samt multislangnippel.
Misstänker att den läcker efter att du har tagit en lång dusch vilket den ska göra. När det kalla vattnet värms upp blir det högt tryck och ventilen öppnar som den ska göra. Kan du inte dra upp ett t-rör och koppla slangen till så att det inte blir riktigt tätt.
Troligen hinner avloppet ta undan, men det vore nog bättre att t.ex. använda en spilltratt med vattenlås (som man har till tvättmaskin). Då blir det lättare att inspektera när man funktionstestar säkerhetsventilen, i synnerhet så man kan se att den inte läcker efteråt.Hemmanisse skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 202 inlägg
Tack för svaren, det finns en spilltratt också kopplad till avloppet från tvättmaskinen, dock sitter den betydligt högre upp än vart säkerhetsventilen sitter och det känns inte som jag vill ha vatten ståendes i slangen. Kan tänka mig att det fungerar om ventilen löser fullt ut.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Vad skulle hända om vatten stod kvar i slangen?
Föresten varför skulle ventilen lösa fullt ut?
Ventilen släpper ju bara ut volymexpansionen av vattnet.
Protte
Föresten varför skulle ventilen lösa fullt ut?
Ventilen släpper ju bara ut volymexpansionen av vattnet.
Protte
Redigerat:
Den kan behöva släppa ut volymexpansionen av ånga också om/när termostat och överhettningsskydd fastnat i läge "på", vilket är avsevärt mycket mer än expansionen av vatten. Men visst, en vattenpelare på en meter eller två blåser den förmodligen ur utan problem när det behövs.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Hur många liter vatten kan koka bort per minut om effekten på elpatronen är på. 5kW?
det är ju inte så att ventilen håller emot och sedan "sprängs"
Protte
det är ju inte så att ventilen håller emot och sedan "sprängs"
Protte
MathiasS skrev:
12 eller 10 verkar klent. Om röret är anslutet mot säkerhetsventilen får detta rör inte vara mindre än anslutningen på ventilen, som oftast är minst 15.
På större säkerhetventiler i stora värmesystem t ex så går man ofta upp en dimension på utgången från ventilen
Jag kan ju kontrollmäta vid tillfälle är lite osäker på dimensionen. Det sitter ingen förminskning på röret så kanske är det ändå 15.lordi skrev:
Klicka här för att svara