Hej !
Har en Hansgrohe blandare som sitter i en bar och används ganska sällan.
Den är ca 1,5 år gammal. Sista tiden har jag märkt att när jag spolar kallvatten så luktar det apa de första 10 sek.
Har uteslutit avloppet utan det är vattnet som luktar riktigt illa!
Måste ju vara något med blandaren ? rören fram är pexrör som går från en fördelare. blandaren i badrummet som kommer från samma fördelare luktar ej något!

Idéer någon ?

Vatten blir dåligt med tiden när det får stå, råkat ut för samma sak själv 2ggr i vattenuttag som extremt sällan användes.

Men det anväds inte extremt sällan.
Om jag spolar så det slutar lukta och sedan spolar 12 tim senare så luktar det igen, och det är endast kallvattnet verkar det som. Måste ju vara något annat som gör det ?

Rengör först en filter som sitter på kranens tipp.
Enkel test:
fyll en flaska med kallvatten och låt den stå tillslutet vid blandaren ( samma temperatur) och ta ett likadan prov till från annan blandare. Lukta på båda nästa dag.
Kan vara att det är gas typ ruttna ägg som kommer från själva vatten när den står för länge och värms i rör. Så kan du utesluta att det är all din vatten som luktar och ge dej på den stinkande blandaren.
gaia

Hej Igen! har fortfarande inte hittat problemet. Dock få jag även lukt i blandaren på toaletten på övervånnigen.
Kan det vara svavelgas som vandrar upp i ledningen till övervåningen ? Tycker att jag borde känna något på nedervåningen också. iaf lite. Har idag ett filter mot järn/mangan
Spolar jag i 20 sek så är doften borta till dan efter. Ju längre tid jag väntar desto mer luktar det. Eller kan det vara nån typ av bakterie ?

Använder du salt i ditt vattenfilter?

Redigerat:
Nej, inget salt i filtret

Ok! Annars kunde det vara svavelväte som bundit sig i filtret.
Kan vara offeranåden om du bytt beredare nyligen.

Kanske bör kolla vattnet mot bakterier för säkerhetskull.
Kan beställas på alcontrol.se alt. eurofins.se

Är ju på kallvatten mest så offeranoden kan det ju inte va. Bakterier kan det va, men då borde väl inte lukten dunsta bort med en gång?

Spola vatten i ett glas och kupa handen över samtidigt som du luktar. Har du svavelväte känns det direkt.

Svärfar har en grävd brunn med koliforma bakterier (fritidshus) och den började lukta när det stått tomt i några dagar.

Har en borrade brunn. Luktar ju bara på övervåningen så isf sitter det bakterier i ledningen upp. Ja, det luktar apa om jag luktar. Men spolar jag i 10 sekunder så är det borta tills dan efter. Gissar på svavel. Ledningarna drogs för ca 3 år sen.

S
stående vatten blir dåligt.

Svavelväte neutraliseras när det kommer i kontakt med syre, det kan inte komma och gå.
Det kan även vara nitrit i vattnet, kan lukta som svavelväte och det kan komma och gå. Skapas i syrefattiga miljöer.
Ännu mer anledning att ta en analys.
Nitrit är inte nyttiga grejor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.