drlomo
drlomo: Visserligen är tråden asgammal, 2006, men jag hoppas någon läser detta. Köp ALDRIG billiga kinesiska blandare! Det är inte bara en fråga om de läcker eller hur länge de håller, de billiga för ett JÄVLA oväsen, speciellt vid "halvfart". Köp bara svenska och tyska grejer!!
9 svar · 7,9k läst
J
Janneman: Det är en bult av plast, jag vet att en del brukar kalla den just för nylonbult. Jag fick det bra rensat ändå med högtryckstvätten och avloppsslangen. Ett helt genialt verktyg. (Alto)
5 svar · 1,5k läst
J
Janneman: Ja det är ett grått plaströr, vet inte om det är rätt rörtyp för ändamålet eftersom det är tidigare ägare som lagt det. Det var sjukt mycket vatten som kom på kort tid den dagen i Göteborg. Fick översvämning direkt då röret sprack. Jag misstänker att det var skadat redan innan.
5 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, det ska de göra. Du kan ju ringa till Rinkaby och höra med dem så det är rätt filter och hur det funkar. De har bra kundservice.
17 svar · 4,4k läst
S
ssstsg: Tackar för synpunkterna. Har hittat en förminskare 50-40, så nu håller det tätt.
3 svar · 2,2k läst
joflopp
joflopp: Det finns självtömmande kulventiler som tömmer kulan på vatten när man stänger ventilen. Vi har sådana för vårt sommarvatten i ett stugområde och de har klarat sig i årtionden. Eftersom de är huvudavstängning till respektive fastighet ligger de ovan mark en bit innanför tomtgränsen och de har klarat sig i årtionden. :) Tidigare gjorde vi så här när vi kallställde vår stuga.
3 svar · 9,8k läst
C
corre: Yes!
11 svar · 7,3k läst
·
C
11 svar · 7,3k läst
·
S
Strulputten: Intressant! Är det SP som utfärdar alla typgodkännanden för Sverige http://www.sp.se/sv/index/services/certprod/certprodprofil/bygg/tappv/komprkoppl/Sidor/default.aspx ?
7 svar · 4,2k läst
·
H
hempularen: Du kan ha en "skarvbox" i väggen. Om det passar bättre så kan du ha luckan in mot ett annat rum, kanske en garderob. men ändå dra skvallerröret in till badrummet.
13 svar · 13,5k läst
B
bretil: Jag tror att jag ska placera dagvattenbrunn samt rensbrunnar mellan tomtgräns och tillbyggnad (där är ca 1.4m), mot norr. Men kan jag låta rören gå under tillbyggnaden förenklar det mycket. Men kan någon svara på hur djupt rören ska gå? Kan de gå i isoleringen (frigolit) eller under isoleringen? Jag är medveten om att ska jag ha golvbrunn med oljeavskiljare i garaget (det ska jag ha
3 svar · 8,9k läst
·
G
gogo4356: Hej Skulle behöva flytta min Wc i sidled, är det någon som har monterat en sådan här? Skulle va kul o höra lite info... http://www.jafo.eu/pdf/ANSLUTNINGAR.pdf Första bilden:)
0 svar · 2,2k läst
GK100
GK100: Ja är det såna du visar på bilden är det ok med backventil på sugsidan, enklast så. Tänkte mer på pumpar mot två hydoforer och tryckströmbrytare på rätt sida varje. Alltid bäst att undvika extra onödiga delar på sugsidan normalt.
13 svar · 8,4k läst
·
T
TechMark: Det varierar mellan kommuner men jag vågar nästan säga att ni aldrig kommer att få tillstånd för ett infiltrationsavlopp för spoltoalett. Alla avloppsinstallationer måste ansökas tillstånd om och besiktigas/godkännas av kommunen. Tror du kan hitta lite hjälp här... http://husagare.avloppsguiden.se/lagar-och-regler.html
1 svar · 2,4k läst
Adolf
Adolf: Oavsett vad det är för gammalt rör så hade jag kapat utan att tveka. Detta främst med tanke på att du ändå har öppna rörändor i din lgh om du låter det vara kvar(om du inte proppar dom förstås). Ingen röris i världen skulle koppla in ngt på på två okända pipor i källaren utan att säkerställa att det är tätt överallt innan driftsättning. Så kapa å släng ut bråten...
13 svar · 3,5k läst
·
dengroth
dengroth: Jo... det finns ett litet ventilationsrör på tanken. Om det fungerar vet jag däremot inte. Som du säger, vi får avvakta avluftningen i gäststugan. Tack för svar!
4 svar · 1,1k läst
M
mogge_73: Kan det vara för dålig lutning så backventilen inte stänger ordentligt? Bara en gissning. :)
2 svar · 587 läst
J
JOW: Duschnischen är i motstående hörn, dvs diagonalt över, så det finns inga linjer att linjera med. Men jag antar att jag bara får höfta till något...grejjen är ju att man vill kunna komma åt och rensa utan att ta bort badkaret...
2 svar · 6,1k läst
Krilleman
Krilleman: Mycket hellre en Metro än Tesy om valet står mellan dom!
8 svar · 12,1k läst
C
corre: Ah, då är antaligen spetsen igensatt. Du kan ju kika lite i paralleltråden, så får du dels en bild av hur en spets fungerar, och dels hur man kan rensa den. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/95223-rorspetsbrunn.html
4 svar · 2,3k läst
T
theavier: Grymt, tack för tipset!
14 svar · 3,3k läst
LinusW
LinusW: Om jag inte missminner mig så är Semidol tillverkat av dolomitkalk. När det gäller avsyningsfilter behöver du dock inte vara så jätte orolig för att något blir fel gällande filtermassan. Dom olika filtermassor som finns för att höja pH har lite olika egenskaper och fungerar något annorlunda men gör samma sak i slutändan..höjer pH. En del massor har en snabbverkande effekt andra en
1 svar · 8,0k läst
P
Per39: Har problem med fukt i källare och skall därför lägga om dräneringen och isolera med platonmatta. Kan det löna sig att samtidigt isolera (enl. "System Platon")? Temperaturen blir säkert högre sommartid och därmed rel. fuktighet lägre, men blir förbättringen så stor att den är värd priset? Jag har ju fortfarande avkylning från golvet, som inte är något riktigt golv, utan berg med
0 svar · 1,9k läst
bonnier
bonnier: Det finns en hel del matnyttigt på avloppsguiden att läsa! Är själv i faggorna att åtgärda vår gamla 2-kammarbrunn. Funderar på om ett minireningsverk kan vara något...
1 svar · 2,3k läst
Q
QueenLoo: Tada!!!!:) [bild] Tjusigt va? Tack så mycket för all hjälp!! Det enda jag behövde hjälp med var att stänga av vattnet. Vredet satt som berget. Ja jösses ni besparade mig en stor peng antar jag. Hade vart surt att kalla in firma för detta. (det enda ni hade fel var att det var en R15 kran:p) men annars gjorde jag precis som ni ovan beskrev. /Lena
6 svar · 9,8k läst
·
A
Axelis: Då kollar vi på det! Tackar.
5 svar · 5,3k läst
T
teamlundver: Tack för tipset :). Bilder kommer inom kort.
5 svar · 3,6k läst
·
Alpha
Alpha: Nu har det gått några 3-4 år :D och haft hit både grävare och kommunfolk, bästa är så klart att byta ut mot en hel ny anläggning men jobbet för det blir omfattande pga avlopp från bägge husen ligger för långt ned i brunnen för den nya tanken som enligt han inte ska ligga så djupt att man då måste gräva upp halva gården i stort sätt alternativet var betongavskiljare 3st som
2 svar · 3,8k läst
C
cazet: jodå svets finns
4 svar · 2,9k läst
·
C
4 svar · 2,9k läst
·
R
RickeP: Hej Har ett problem, ska dra kall och varmvatten från garage till hus. Har 22 rör för båda, men skulle vilja koppla de igenom en fördelare jag har så jag har möjlighet att stänga av i garaget och även kunna dela upp det till utkastare och handfat i garaget problemet är att fördelaren är bara 10mm just där avstängningen är i max 1cm sen går jag upp till 22rör igen hur fungerar det
0 svar · 1,1k läst
H
huggan: 12 mm blir bra,
1 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.