Har just köpt nytt hus och ska dra om allt vatten och avlopp och har lite frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Huset är i två plan på övervåningen finns dusch, toalett och handfat, på nedre plan finns tvättmaskin, toalett, handfat och ett kök (med allt vad det innebär). Vad är det jag kommer att behöva? Fjärrvärme finns i huset och jag ska riva ut egentligen det mesta, väggar tak och golv. Vad ska jag ha för dimension på slangen? Kan jag använda Pex-system till elementen i huset och om det går vad ska jag ha för dimension på den slangen? Hoppas att någon kan hjälpa mig, har tidigare dragit om vatten till ett badrum men då använt kopparrör.

Tacksam för all hjälp.

Det kanske är lite mer komplicerat än att du kan få alla svar här.

Jag antar att du menar Pex rör i rör system?

Läs på hos leverantörerna, Wirsbo (uponor numera) och Roth är de 2 större leverantörerna, prylarna finns framförallt att köpa på nätet. På Rinkabyrör eller sigro. Sigro har det största sortimentet.

Hos leverantörerna finns faktablad, dimensioneringstabeller osv.

Men lite snabba baskunskaper. Pex finns i princip i 3 klasser, rör för tappvatten, för värmeledningar och kombinationsrör som funkar för båda dera. Så vitt jag förstår så finns det ingen aledning att inte köra med kombinationsprodukten.

En viktig egenskap för värmeledningen bortsett från att den skall tåla värme, är tätheten. Vanliga Pex rör släpper igenom syre från luften så att vattnet blir syresatt i röret. Värmeledningar skall helst vara fria från syre efterssom det får radiatorer och andra järnprodukter att rosta.

Jag tror att ofta så blir en dimensionering i en villa bra om man kör med 18mm rör fram till en fördelningscentral vid ett badrum, och sedan ut med 15mm rör till de olika prylarna i badrummet. På samma sätt med radiatorer, 18 eller möjligen 22mm fram till fördelare och max 5-6m från fördelaren till olika radiatorer. Det är inte bra att överdimensionera, ju grövre rör du har desto längre tid får du spola innan det blir varmvatten.

Men som sagt studera materialet hos tillverkarna, finns en hel del att tänka på.

Kan jag inte dra ett rör från till varje enhet om jag skulle ha fördelaren i källaren exempelvis, alltså inte elementen då.

Jo men då måste du titta lite nogrannare i dimensioneringstabellerna för att se hur långa rör du kan ha utan att gå upp i dimension.

Rör i rör Pex är perfekt att jobba med! Har själv dragit alla mina vattenledningar i huset och har då dragit allt direkt från källaren till toa och kök. Körde R18 fram till toa nere och förminskade sen till R15 till kranar och vc stol.
När jag sen gjorde om köket så körde jag R15 hela vägen från källaren och upp till andra våning.
Märkte ingen större skillnad så det räcker nog med R15 om du drar allt direkt från källaren.
Fördelen är ju att man minimerar antalet skarvar och kopplingar.

Men man kan väl ha flera fördelare, typ 3 st på olika strategiskt valda platser för att därifrån kunna dra till varje element?
Från fjv-växlaren drar man 22 mm till varje fördelare och sedan vidare med typ 15 mm till elementen.
På så sätt skulle man också spara en massa slang jämfört med att dra allt till endast en central punkt. Går lite i samma funderingar som du Avbytaren.

Precis vad jag har tänkt göra med elementen jeppeknaster.

Kan någon vara snäll och specificera vad det är jag kommer att behöva för material.

Tänk på att följa minst följa BBR alternativt Säker Vatteninstallation om du planerar att sälja huset en dag. Alltså rörsystemet måste vara helt skarvfritt och utbytbart. Skarvar ska sitta i fördelarskåp med läckageindikering till rum med brunn o s v.

http://www.facebook.com/robin.jakobsen.58

Kolla min bakgrundsbild. Skarvar på värme går bra att bygga in, det rekommenderas inte men det går. Dock helst med intyg på avvikelse från säker vatten. Inga skarvar på tappvatten dock.

På min bild är det 15 KV matningar på 22 CU rör. Vi matar allt med egen matning och egen avstängning från fördelare. Sedan sätter vi även ballofixer på kopplingsplats. Tänk också på att tappvatten rinner bättre i pex rör än i cu rör. Tvärtom för värme dock.

Det enda du behöver är förenklat fördelare, slang, kopplingar. Men bäst är att läsa produktblad och se till på värmen att det finns syre spärr osv. Och att värme rören är extra bra klamrat på grund pexens förmåga att expandera, du får absolut inte dra pex på raka längder, du ska hellre slingra det fram. Dock inte upp och ner på värme pga luft fickor.

Skulle du t.ex dra jätte långt rakt fram måste du göra en expansions lyra på vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.