Vi installerade nyligen fjärrvärme. Efter det så fick vi problem med värmen i duschen.

Jag har nu efter mycket felsökning monterat ny duschblandare och hittat en läckande blandare i köket. Där har jag monterat en backventil på varmvattenledningen så att inget kallvatten kan dras genom den. Trodde där att jag löst problemet, men har sen konstaterat att det måste bero på alldeles för lågt tryck på varmvattnet och därför blir det inte nog varmt.

Men varför är det så lågt tryck? Vad kan detta bero på? Det är bra tryck på alla andra ställen.

Tacksam för hjälp!

Kolla om du har ett smutsfilter innan blandaren. Vi hade helt stopp i vårt.

Smutsfiltrena är rena. Har tagit bort blandaren och kört med raka rör. Även då är det lågt tryck på varmvattnet i jämförelse med det kalla.

inget kopparrör som fått ett veck?

Vi har ett sånt i badrummet, där någon dragit runt kopparröret inne i väggen nästan ett helt varv.. Det kommer inte mycket vatten i det, men det räcker för att tvätta händerna..

Sitter antagligen smutsfilter innan värmeväxlaren på fjärrvärmeanläggningen med.
Och en del strypningar/avstängningar etc.

Börjar tro att det är problem med nåt rör. Eftersom det bara är i duschen vi har lågt tryck.

Men det konstiga är att innan fvv så funkade det fint med varmvattenberedaren.

Jag hade ringt de som installerade fjärrvärme och beskrivit problemet och bett dem åtgärda det. Med bilder och dokumentation kommer man långt.

Jo jag tänkte likadant. Ringde och dom kom ganska omgående. Men dom menar ju att deras grejer är inte problemet. Mina vattenrör har dom aldrig rört.

Du fick problemet efter de varit där. De kan neka bäst de vill. Jag hade bara sagt att problemeb börjadedå ni varit här, kom och lös det eller så anmäler jag. För tro mig, de kan mycket väl ha gjort något men nekar bara för att slippa engagera sig.

Kanske en "long shot", men har du kollat så huvudavstängningen är fullt öppen?

I sommarstugan blev detta ett problem, men märktes bara i en dusch, pga tryckfallet i ledningarna (längst rör, ganska klen dimension) samt att det är en ganska stor förbrukare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.