Ja, kort fråga, som rubriken lyder.

På var sin sida om mätaren för inkommande vatten har jag ventiler som man skruvar på. Kan det stämma att det är skjutventiler det rör sig om?

Senast jag gjorde vattenjobb hemma märkte jag att de var väldigt tröga. Fick ta till polygrip. Min fru och mina barn skulle inte kunna stänga av vattnet om olyckan tittar fram.

Kan man smörja ventilerna eller något liknande medan de sitter på plats? Eller måste man ta loss dem? (vilket i så fall skulle innebära byte istället för att smörja upp gammalt skräp?)

Det enda jag egentligen vill är att minst en ventil ska finnas lättillgänglig som både barn och vuxen kan stänga av om något händer.

Byt dessa gamla käggel/skjutventiler då dessa kan ärja, fastna i öppet läge eller fastna i stängt läge.

Krilleman
Ännu värre är att spindeln kan gå helt av om man tar i med polly. Då snurrar bara ratten och inget händer. Detta händer oftast när man som minst önskar det!

Enklast är att byta till en ny vattenmätarkonsoll. Men beroende på hur du har det nu kan man även i vissa fall göra "snål-varianten" och skära in en kulventil efter dina gamla ventiler för att snabbt kunna stänga av vid akut behov!!

Då kan fru/barn handhava avstängningen mycket lättare också!

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Ännu värre är att spindeln kan gå helt av om man tar i med polly. Då snurrar bara ratten och inget händer. Detta händer oftast när man som minst önskar det!

Enklast är att byta till en ny vattenmätarkonsoll. Men beroende på hur du har det nu kan man även i vissa fall göra "snål-varianten" och skära in en kulventil efter dina gamla ventiler för att snabbt kunna stänga av vid akut behov!!

Då kan fru/barn handhava avstängningen mycket lättare också!
Kollade lite med kommunen. Jobbet var ok att göra själv men jag skulle boka tid (gratis) för avstängning av vatten och sedan skulle de plombera.

Men är detta jobb lämpligt för en lekman? Drog om lite vatten och avlopp i våras då jag satte in en ny toalett i tvättstugan (för övrigt var avloppet en tråd här då jag inte var nöjd med det rörisen gjort och gjorde om det själv, bla med hjälp av dig. Tackar!). Det var till toalett, tvättmaskin och tvättställsblandare. Basic, utanpåliggande grejer med klämringskopplingar och har funkat hittills.

Om snikvarianten, finns det kulventiler med klämringskopplingar så man gör likt en rot-koppling, dvs sågar av ett visst antal mm av röret och sätter dit kopplingen?

Om alternativ med ny konsoll, köper man en sån här http://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/ och sedan använder den befintliga vattenmätaren? Finns det något man kan åka dit på (förutom att man upptäcker att det är fel dimenson på grejerna man köpt)? Kan man t.ex. behöva skarva på med extra rörbitar? Eller kan man "dra" lite i rören om det inte skulle vara helt perfekt passform?

Redigerat:
Jag gjorde det själv, och jag är ingen hantverkare. Hittills har det hållt ihop så visst går det att göra själv :)
Kolla alla dimensioner noga först. Jag antog lite slarvigt att min inkommande PEM var 32mm, den var 40mm så jag rök på en runda och hämta ny koppling. Sådant slarv ska man helst undvika :)

Värt att tänka på gällande lämplighet är att läsa på noga kring de kopplingar man ska använda.
Följ ALLTID instruktionerna till punkt och pricka!!
Jag använde en PEM-CU koppling från Vatette där man enligt instruktionen skulle dra åt tills en vit plasthylsa stack ut genom muttern. Det blev många varv med mycket kraft där jag antagligen hade slutat dra för några varv sedan, (och jag drar alltid åt det hårda hållet). Men det gäller bara att följa vad det står och köra på.

Det mest olämpliga man kan fundera på är ju just vad som händer om man har en grov inkommande PEM-slang som åker isär från kopplingen. Det är inte lockande direkt. Därför, följ monteringsanvisningarna till punkt och pricka! Givetvis med lite eftertanke och sunt förnuft.
Klarade jag det så klarar garanterat du det också!

Nik206 skrev:
Jag gjorde det själv, och jag är ingen hantverkare. Hittills har det hållt ihop så visst går det att göra själv :)
Kolla alla dimensioner noga först. Jag antog lite slarvigt att min inkommande PEM var 32mm, den var 40mm så jag rök på en runda och hämta ny koppling. Sådant slarv ska man helst undvika :)

Värt att tänka på gällande lämplighet är att läsa på noga kring de kopplingar man ska använda.
Följ ALLTID instruktionerna till punkt och pricka!!
Jag använde en PEM-CU koppling från Vatette där man enligt instruktionen skulle dra åt tills en vit plasthylsa stack ut genom muttern. Det blev många varv med mycket kraft där jag antagligen hade slutat dra för några varv sedan, (och jag drar alltid åt det hårda hållet). Men det gäller bara att följa vad det står och köra på.

Det mest olämpliga man kan fundera på är ju just vad som händer om man har en grov inkommande PEM-slang som åker isär från kopplingen. Det är inte lockande direkt. Därför, följ monteringsanvisningarna till punkt och pricka! Givetvis med lite eftertanke och sunt förnuft.
Klarade jag det så klarar garanterat du det också!
Vatette är riktigt bra men Beulcos Pem-koppling är utan tvekan den bästa.

Se till att backventiler finns.

• Gilla
ErikMV
  • Laddar…
Robinvvs skrev:
Se till att backventiler finns.
Ska det såklart också vara, kanske bättre och byta konsolen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.