Hej!

Hände en riktigt otrevlig grej i morse.

Min sambo var uppe och duschade när vattnet va kokhett och det kom ånga ur duschmunstycket.

Stängde av elen och vattnet fort som fan..

Tyvärr när jag öppnade kranen i köket som va kopplad via pex så lossnade den av den extrema värmen och ånga sprutade ut i en schakt där vattnen och avlopp går.

Nu kan jag trycka fingret genom väggen till badrummet :(

Ringde försäkringsbolaget som sa att jag bara skulle torka upp och återkomma på måndag.

Hur går man vidare nu?

Tänkte såga upp taket i källaren för att torka ur med avfuktare och nån fläkt.

Nåt mer man ska tänka på?

eller ska man rent av inte röra något förrän försäkringsbolaget vart och kollat?

Troligtvis var det väl termostaten som gått sönder i vvb, och säkerhetsventilen inte funkade..

Tacksam för tips av er som vart med förr..

Göran.W
Innan du rör något ta foton massor med foton och ta foto på allt du gör så du kan visa det för försäkrings bolaget

Japp. Har rivit ner källartaket och tagit bort blöt isolering. Satt in avfuktare, såg inte så farligt ut i golvet. Värre i väggen där rören går.

Gör inget! Vänta på försäkringbolaget, det finns firmor som bara sysslar med sånt!!

Du kanske river något som dom anser inte är fackmannamässigt gjort och som inte behövde göras.
Dom har bättre grejer än dig att åtgärda och mäta fukt utan att demontera golv och tak.

Snacka om allvarligt tillbud. Om termostaten samt överhettningstermostaten och även säkerhetsventilen pajat på samma gång så ska du nog vara glad att bara röret släppte och inte hela vvb exploderade.

Jag hoppas ingen skadade sig! Som de andra säger ta kort på allt och rör inte för mycket.

Göran.W
Se värt http://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc
Dock händer detta inte i det verkliga livet när en varmvaten beredare är full.
Men det kan vara nog så dramatiskt
När dom gjorde detta var där bara lite vatten i den och då blir det rätt dramatiskt iom där är mycket ånga i den under högt tryck

Jag kan säga att det var lite panik här i morse, lillen fick krypa in i overallen i pyjamas och utan strumpor!

Lagom skitnödig när man går ner i tvättstugan och bryter strömmen och stänger av inkommande vatten till beredaren..

För att inte tala om när jag skulle spola ur varmvattnet i kökskranen som var monterad med pex slang, dessa smälte av värmen och slangen åkte av (det va innan jag stängde av inkommande vatten)

Tur i oturen ändå kanske att slangen lossnade, annars hade något annat garanterat sprängts..

Nåja, inga personskador iaf!

Länsförsäkringar sa åt mig att torka upp och sätt in en avfuktare så gott jag kan och återkom på måndag.

Nån som vet vad självrisk är hos länsförsäkringar?

Badrummet är sedan 1972 och kommer ju inte ersättas med en krona troligtvis...

Ska väl be någon komma ut på måndag för att kika, men torligtvis fixar vi detta själva ändå..

Nu är det bara börja planera badrumsrenovering, den som inte skulle bli förrän om ett par år :(

Tror du gör rätt som såga upp taket och tar bort isolering, du begränsar skadan något försäkringsbolag brukar uppskatta.
trode pex höll för en kokning...

Kolla vilken typ av koppling det sitter i köket!!
Ska vara stödhyla för PEX (platt kant) samt klämring.

Låter definitvt som något är galet där.

Inom el-säkerhet så talar man om att två fel skall kunna inträffa utan att personer skall skadas, tre fel låter mysko.

Kan du plåta av säk.ventilen samt vv-beredaren .

Kan ju vara så illa att någon (tidigare ägare?) har haft strul med VVB'n och byglat överhettningsskyddet och detta har sedan fallit i glömska
Och säkerhetsventilen (om det nu finns någon) kan ju ha bekat ihop.
Har en bekant som för ett antal år sedan fick en ny VVB installerad av en mindre nogräknad rörkrökare som även kopplade elen.
Tyvärr hade han lyckats lägga inkommande direkt på patronen förbi både termostat och ö.h.skydd, som tur var fungerade säkerhetsventilen ...

Hej!

Här kommer lite bilder,

Tidigare ägare har satt in komfort el som styr element och vvb när det är lågpristariff.

Det fanns en knapp på den dosan så varmvattenberedaren kan gå på högpris också, den har jag slagit på eftersom vi inte har något tariff abb.

Termostaten är kontrollerad i vatten med olika temperaturer och verkar fungera.

Kontaktorn verkar inte heller vara trasig, möjligt att den hängt sig ändå..

Annars misstänker jag att kontaktorn som sitter brevid vvb är förbikopplad till komfortelen, detta ska vi kika på i morgon..

säkerhetsventilen är ju ifrån 1972.

Tänkte byta kontaktor termostat och säkerhetsventilen..

2012-12-09 18.42.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-12-09 18.42.49.jpg
Skapa konto
2012-12-09 18.43.01.jpg
Skapa konto
2012-12-09 18.43.11.jpg
Skapa konto
2012-12-09 18.43.27.jpg
Skapa konto
2012-12-09 18.44.36.jpg
Skapa konto

• 2012-12-09 18.42.38.jpg
    Skapa konto
  • 2012-12-09 18.42.49.jpg
    Skapa konto
  • 2012-12-09 18.43.01.jpg
    Skapa konto
  • 2012-12-09 18.43.11.jpg
    Skapa konto
  • 2012-12-09 18.43.27.jpg
    Skapa konto
Du har säkert något fel eller förbikoppling av någon termostatfunktion. Säkerhetsventilen gör inget i såna här fall, den släpper ut lite när det expanderar om backventilen före är helt tät. För att den skulle släppa pga hög temp måste man ligga uppåt 150-200 grader för att få så högt tryck och då har man större problem än du fick.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.