Snailman
Snailman: tänkte tala om att min tryckströmbrytare oxå kleggade igen , den slog bara till på 0 bar ca om man dunkade hårt i röret vid strömbrytaren, men bytte till en ny... (behöll den gamla som eventuell reserv efter rengöring)
4 svar · 9,8k läst
·
Göran.W
Göran.W: Oavsätt vad det är för ventil måste man röra på den ibland. Jag har varit i mer än ett hus där varken ballofixer och huvud kranen gått att stänga.
17 svar · 40,5k läst
·
L
Lago: Gör som några skriver,kontakta komunen,vårat blev utdömt så vi fick annlägga ett nytt,kosnaden blev 37000 inkl rot.
4 svar · 4,1k läst
A
alex86: Går ju stänga av vattnet på huvudkranen när du inte är där iaf... Är det kommunalt så du har vattenmätare?
16 svar · 5,0k läst
gadeberg
gadeberg: Ja du kan ha en 90 bakom stolen. En lång böj. Antingen två st 45 böjar eller en lång 90. Alltså 88*.
19 svar · 7,2k läst
·
M
mogge_73: Det låter som att du har ett järn mangan filter, då stabiliserar man och höjer ph för att järn/mangan ska oxideras optimalt när man syresätter vattnet. Detta filter är definitivt ett avhärdningsfilter (kalk, hårt vatten). Har man klar järn kan man rena små mängder järn/mangan i ett sådant filter. Gör rent och försök sparka igång det, eller ta ett ordentligt vattenprov på
10 svar · 2,7k läst
·
F
freddev: Kan uppdatera med att det gick bra! Satt gummitätningar redan på anslutningen till blandaren sen innan R15 Dock var det R10 på röret som var på bilden så fick sätta en adapter R10->R15 men det gick bra.. nu kan man flytta bänken lite lätt utan att man måste vara rädd att det ska spruta vatten överallt :)
7 svar · 1,5k läst
·
T
Tompa01: Håller med. Comfort är dyra, många gånger orimligt dyra, men de brukar trots allt inte ha dåliga saker. Slangen och muffarna är omärkta men jag kan åka förbi och se om det står något på rullen eller vad RSK numren är
2 svar · 9,4k läst
·
O
olind: Jag körde med lin & pasta & det funka fint Tack!
2 svar · 3,8k läst
·
F
fredda: Jula har ett par modeller av genomströmningsvärmare ex.vis. http://www.jula.se/varmvattenberedare-436032
5 svar · 5,4k läst
·
M
MMR: Har du inte nära till en uthyrare av verktyg? Har själv billiga bockverktyg för 12 och 15 mm kopparör som funkar hyggligt, dessa har jag använt med löpande mellanrum och då är det skönt att äga egna, de var inte så dyra heller. Men när jag för ett projekt skulle bocka prisol så hyrde jag ett för den dagen, kostade under en hundring.
7 svar · 2,5k läst
J
Janneman: Loctite verkar vara det jag behöver. Droppandet avtar mer och mer. Har nu bara en droppe som är mycket liten och den rinner inte ner utan den torkar bort. Jag avvaktar ett tag och tackar för fina tips.
9 svar · 4,8k läst
F
fuselage: Krilleman_215 och Robinvvs: Tackar er båda för era finfina och snabba tips!
9 svar · 4,3k läst
·
M
mogge_73: Låter väll som att en aga 100 skulle funka. Du har 5 m lyfthöjd och 25m transport så nåt mindre ska du inte ha. En större pump kräver ofta kraftigare ledningar. Vill du inte behöva återfylla ledningarna kan du montera en backventill före pumpen. Tänk dock på frysrisken. Annars är det bara att fylla slangen manuellt för att starta igång för säsongen. Lycka till Med vänlig
1 svar · 11,7k läst
M
mogge_73: Posta din analys här så kan du nog få många förslag på alternativa filterlösningar. Mvh Morgan
5 svar · 2,3k läst
F
FredSk: Tack för svaret, Cecar33!
8 svar · 3,9k läst
P
PST: [citat] Klorin är vattenupplöst natriumhypoklorit , 95% vatten går det åt lite mer än om man använder mer koncentrerade klorprodukter....
21 svar · 13,5k läst
N
norrbottenstorpet: Avloppsrör gjuter man normalt in som de är men de ska vara av en kvalitet godkänd för ingjutning (ska väl vara märkt BD eller klass SN8). Svarta låter som om du hade PEM-slang istället? Den är också formstabil och går att gjuta in. Elkabel förläggs gärna i skyddsrör före ingjutning, så att den går att byta i framtiden, om en skada skulle uppstå.
1 svar · 2,9k läst
M
Maxikatten: [citat] Tackar!
6 svar · 5,3k läst
·
D
Decamber: Dilemma som heter duga ja. Strunta i Försäkringsbolagets råd och riskera att jag får bekosta allt själv, eller följa deras råd och riskera att få ett ännu större problem utifall de inte vill ta åt sig det. Jag kommer ringa dem igen på måndag och höra. Finns det någon vits med att låta bastun gå några timmar om dagen tills vidare?
3 svar · 6,7k läst
svartöra
svartöra: Man borde filtrera deras inlägg :)
7 svar · 6,2k läst
C
corre: Ah, träffat "fel" vattenförande lager
15 svar · 5,7k läst
S
solsimon: Har nu ägnat kvällen åt att bryta upp taket. Inser nu att stamschemat inte längre var aktuellt utan att en eller flera renoveringar gjorts sedan dess. Förstod aldrig vad "pr." stod för. Hittade dock 2 öppna avloppsrör som slutade i bjälklaget men inte var pluggade. Den ena var det en tidning nedtryckt i och den andra var helt öppen (kanske har råttan käkat upp den tidningen). Nu har
2 svar · 3,5k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Dom verkar iaf definitivt behöva den slags hjälp iaf. :)
5 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Det är stor skillnad på 3/4" och 1/2" slang. Men hur mycket släpper utkastaren genom med ett vettigt tryckfall enligt databladet?. Börja med att köpa en manometer, kan sättas varsomhelst, även kopplat i utkastaren bara man inte släpper ut vatten (statiskt tryck) Protte
3 svar · 4,5k läst
F
FRS05: Tackar! Fråga mig bara inte hur jag har kunnat missa det när jag tycker jag letat i alla kategorier:)
2 svar · 4,1k läst
B
b8q: "rätt rakt" räcker inte som information. Vad händer med rören sedan, går de in i någon vägg och ansluter på en stående avloppsstam, eller böjer de av ner i golvet? Du måste som sagt se till så att du kan få konstant fall ("nedförsbacke") hela vägen om du ska dra om rören.
4 svar · 1,4k läst
·
Adolf
Adolf: Beror på om blandarens slangar räcker ner till 12mm röret.. Om så är fallet, köp två 12mm stödhylsa och två R10x12mm klämringskoppling. Såga bort bef. Kpl å montera. Alt.2 så köp 10mm stöd+R10x10. Men se då till att 10mm röret är helt rakt där du kapar det, annars blir d svårt å få dit grejerna...
1 svar · 3,2k läst
·
bax
bax: Jag gissar på Mattiaz alternativ. Eller så minskar den tryckstötar från diskmaskinen för att skydda resten av husets rörsystem.
11 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.