9 595 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Dusch längre inte lika varm
Sen några dagar tillbaka så vägrar vår dusch bli varm som förut, den blir högst ljummen. Kranen i samma badrum ger dock hett vatten precis som den ska så jag antar att det är något med blandaren.
Obs, den är inte gammal eller så, från 2006 tror jag (lägenhet i brf).
Några tips? Vad kan man göra? Är det bara att byta hela blandaren eller brukar det gå laga dem?
Obs, den är inte gammal eller så, från 2006 tror jag (lägenhet i brf).
Några tips? Vad kan man göra? Är det bara att byta hela blandaren eller brukar det gå laga dem?
Hittade denna tråd och ska testa tipsen ur den:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/156997-inget-varmvatten-i-duschen.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/156997-inget-varmvatten-i-duschen.html
Låter som termostaten. Byta blandare får du normalt inte göra utan brf tillåtelse. Matolja smörjer kranar väldigt bra...
Nja, är det verkligen rätt? Byta blandare är helt ok att göra i en BRF skulle jag säga.JakanGranit skrev:
Du äger ju bara rätten att bo där, väggar, VA stammar samt all värmeinstallation tillhör föreningen. Badrum och allt vad det innebär (tätskikt, kromrör, blandare) är ditt och du byter det själv utan att fråga BRF. Så var det när jag bodde i BRF.
Men det kanske är olika?! :x
Man får se vad som står i föreningens stadgar. Där jag bodde förut så låg badrummen inklusive alla installationer under föreningens ansvar. Men det kan skilja mellan olika föreningar.Det låter som termostaten kärvar eller är trasig. Ska du smörja något, så använd armaturfett. Det sitter kvar längre och påverkar inte gummipackningar och oringar.
Redigerat:
Kalk har en tendens till att sabotera termostatens funktion.
För vår del brukar det lösas genom att med påslaget vatten vrida upp termostaten till max värme (tryck in spärrknappen), vänta en liten stund tills max varmt vatten kommer, sedan vrida ner i bottenläge (kallt), vänta tills kallt vatten kommer, och så upprepa några gånger.
En snabb, billig och enkel manöver. Funkar det så funkar det, annars kan man ju ta fram stora verktygslådan...
För vår del brukar det lösas genom att med påslaget vatten vrida upp termostaten till max värme (tryck in spärrknappen), vänta en liten stund tills max varmt vatten kommer, sedan vrida ner i bottenläge (kallt), vänta tills kallt vatten kommer, och så upprepa några gånger.
En snabb, billig och enkel manöver. Funkar det så funkar det, annars kan man ju ta fram stora verktygslådan...
Plockade ut själva blandarinsatsen som inte var så bösig. Några såna där "plastpluppar" på plastvredet har definitivt sett sina bästa dagar men jag gjorde rent alltihopa, tog loss hela blandaren från väggen och torkade rent / spolade av filtrena vid "tillvattnet". Satte tillbaks allt och nu är allt bra!
Får hoppas det fortsätter vara det ett tag
Får hoppas det fortsätter vara det ett tag
Klicka här för att svara