Avloppet till vår dusch/badkar blir ibland för tätt så att vattnet inte rinner ner ordentligt när man tömmer badkaret. Dusch går bra. Ibland är det pga hår i golvbrunnen men nu senast hjälpte inte det. Jag får in handen ca 1 dm i röret och känner att det sitter en tjock (5-6 millimeter?) beläggning på rörets väggar. Nästan geleaktig i konsistens. Hur löser jag bäst upp dessa avlagringar? Medel? Gigantisk flaskborste?

Gissar att de bland annat beror på diverse babybadoljor och sånt som geggar igen rören.

Rensvajer eller kompressor som trycker vatten.

Värt att testa om du inte har tillgång till rensmaskin är att skruva av duschmunstycket och stoppa ner slangen och fullt ös med varmvatten. Sedan trycker du med en eller flera handdukar så du liksom tvingar vattnet att gå neråt.. Blir inte sämre i varje fall. Alternativt skaffa lite pem slang i liten dimension och stoppa i med tryck på.

peternicklas
Om du har en högtryckstvätt så finns det speciella spolslangar att koppla på tvätten. 3 strålar bak och en fram. Se bara till att lägga en tidning över innan du startar tvätten. Blir garanterat rent.

Hmm, duschslangen räcker inte ner runt badkaret och högtryckstvätt har jag ingen. Jag har en sån där rensvajer med handvev från Biltema. Vågar man skicka ner den och röja runt eller riskerar man att skada rören?

Kör ned skiten, gör det dock inte via porslinet. Och nöter du i ett par timmar så har du nog börjat beta sönder rören litegrann. Men sitter du och luktar på skiten ur avloppet så länge så ska du ha en klapp på axeln.

Kör ned och ryck lite, se vad som händer.

peternicklas
BiFuel skrev:
Hmm, duschslangen räcker inte ner runt badkaret och högtryckstvätt har jag ingen. Jag har en sån där rensvajer med handvev från Biltema. Vågar man skicka ner den och röja runt eller riskerar man att skada rören?
Spola med vatten under tiden som vajern roterar i röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.