Nu har jag testat de enkla lösningarna, som inte alls ledde fram till någon lösning, är lika vattenlös idag som tidigare i veckan.

Pumpen därute går, kontinuerligt, om jag inte stänger av strömmen. Jag vet, ingen sugeffekt som får upp vattnet, luft i systemet. Jag har fyllt på vatten men får det inte att funka ändå, när jag kollar så är det tomt i systemet igen. Jo, det kommer lite vatten en stund, men gissar att det är vattnet jag har fyllt på.

Igår blev jag desperat/irriterad/förbannad/trött på skiten, så jag tänkte att nu ska jag fan tvinga upp vattnet och lät pumpen gå därute och stängde kranen inne och lät det gå en stund. När jag öppnade kranen så började det spotta och fräsa och gurgla i rören, och ut kom det lite vatten med något slags svart "damm"-mycket fint "grus" med vattnet.

Bottenventilen blev bytt i höstas men det hela har funkat perfekt fram till nu.

Nu ska jag snart gå ut och dra upp röret ur marken och kolla om det blivit något slags stopp i silen till bottenventilen. Jag drar mig för det, har aldrig gjort det själv förut, har inte ens varit med när det krånglat tidigare.

Tar gärna emot tips, tankar, idéer.

Har du grävd brunn eller borrad? Om du har grävd brun så sitter det en backventil innan silen kolla så den inte spökar för dig, har du otur så har du slangbrott mellan pump och brunn.

mvh

P
Till 99% backventilen i brunnen.

Redigerat:
Tack för era svar. Backventilen blev bytt i höstas. Vet inte om något rördes om då men det har ju funkat perfekt sen dess. Drog upp slangen för att kolla brott eller skit i silen till backventilen, kollade vattennivån och tog beslutet att korta slangen en decimeter om den låg mot botten.

Silen såg ren ut men kan ju ha rensats på vägen upp kanske.

Hur som... Jag lyckades... :-) Har nu vatten... :-)

(Har en spets ner i en vattenåder)

P
Kan varit skit i backventilen har du bollvarianten?

Oj, det har jag ingen aning om. Den ser inte ut som en boll i alla fall... :-)

P
Hur som haver sugslangen ska ej ligga i botten.

Nä, vet inte vad som hade hänt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.