Hej,

Något speciellt man bör tänka på när man skall montera presskopplingar? Tänkte installera en del rör med hjälp av ett inlånat pressverktyg då detta verkar vara ett rätt så smidigt sätt att installera.
Men är det som sagt något speciellt man bör ta med i beräkningarna?
Alla rör märks upp när de monterats i kopplingarna, osv.

Kom med tips :)

//A

Rätt backar No1, rita med penna innan för rätt djupanvisning, och efter för att märka att det är pressat klart
Rätt presskopplingar, tex LK har ett par olika beroende på AluPex, Pex och PEM, alla är snarlika.

Annars har jag inte tänkt på något speciellt när jag pressat

Krilleman
Vilket märke på presskopplingar tänkte du använda?!

Men som Corre skriver, huvudena ska vara korrekta och anpassade för maskinen och den ska vara kalibrerad!

En rörbrotsh är ju också bra att ha för att grada av röret efter kapning och undvika att gummiringen går av, och för lättare montage!

krilleman_215 skrev:
Men som Corre skriver, huvudena ska vara korrekta och anpassade för maskinen och den ska vara kalibrerad!
Oups kalibrering?

Hur fungerar det?

Hur bra är Rems pressverktyg, som går inåt så länge man trycker på knappen?

Rems gör bra prylar, dock har jag inte sett en modell som går inåt? Eller du menar att käftarna pressar sålänge du håller inne? Oavsett bra grejer.

Kalibreringen är till för att dels käftarna ska hålla rätt mått, och att pressen har kraft nog att pressa.
Om ytterspetsen på käftöppningen skulle vara trasig eller bara nedslipad av någon anledning så finns det risk för att dom pressar för mycket och deformerar röret och inte bara pressdelen, med risk för läcka. Visevärsa, om den inte pressar hårt nog, så deformeras inte pressdelen tillräckligt för att täta

Krilleman
Nackdelen med rems är ju att dom större käftarna blir så himla stora, där ligger geberits system långt före. d^_^b

När man står i trånga situationer ovanför huvudet är man tacksam för att geberit delat käften i två olika saker ("kedja" och huvud) för 42 & 54!

Ja nu var det klart!
Jag använde mig av viegas kopplingar, alltså modell v. Fick låna REMS maskiner, både en batteridriven och även en 230v maskin. Båda var märkta att de var kalibrerade för några månader sedan, så det var ju bra!
Har spenderat ett par dagar med att pressa ihop en j.vla massa rör:D
Sjukt smidigt får jag säga.

Dessa maskiner pressade så länge man höll in knappen, eller det är ju en sanning med modifikation. Båda hade ju en koppling som slog ifrån när pressningen var klar varefter man fick backa maskinen så den släppte.
Precis som krilleman säger så är ju presskäftarna rätt så stora så är det trångt om utrymmet får man tänkta till innan man kör igång.
Djupanvisningen är som sagts också mycket viktig då det i vissa lägen är väldigt lätt att råka flytta kopplingen lite när man "hänger" på maskinen.

Ang. kalibrering, nån som vet vad det kostar och lämpligt ställe i Stockholmstrakten man kan göra det som privatperson? Har en begagnad som säkerligen inte är kalibrerad på länge, länge...

Tips för ni som ska pressa. Kolla varje koppling att packningen sitter i... :)

krilleman_215 skrev:
När man står i trånga situationer ovanför huvudet är man tacksam för att geberit delat käften i två olika saker ("kedja" och huvud) för 42 & 54!
Vissa fabrikat kräver numera att man ska använda "kedja och huvud" på 42 och 54, det ska ha något att göra med de ny oringarna som ska läcka när det inte är pressat.

Kedja och huvud är en lösning som funnits några år och jag minns de första maskinerna med presskäft 42, 54 de var inga höjdare framtunga så in i norden, skulle man göra någon pressning som det var noga med vinklarna fick man ha hjälp av en till som kunde hålla i delarna.

mvh

Kan förstå det. När jag köpte min ena press ingick det 42 och 54 remsbackar. Fullt dugliga som brevpress ;)
Tunga som f*n, jobbigt att lyfta bara i sig, tänk på den fullvuxen remspress, dom är ju inte lättast på marknaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.