Hej har en dränkbar pump som sitter fast i ett ca. 30 m djupt borrat hål, nu har jag fått ett problem men jag hoppas på att ev. slippa ta upp pumpen.
Problemet är att proppen går då vattnet får flöda, dvs. pumpen tar upp vatten bra och stänger av sig som vanligt, men proppen går vid tex. disk, dusch, tvätt då pumpen måste omvartannat pumpa upp mer vatten hela tiden. Pumpen går på 1 fas.
Är det någon som känner till problemet, eller är bra på el tänk m.m vore jag tacksam för svar.

Då verkar det som att du ligger på gränsen till vad din säkring klarar.

Vad har du för effekt på pumpen och vad är kablarna avsäkrade med?

Har du nog mycket luft i hydroforen eller står pumpen och "slår" när du tappar upp vatten? Står den och slår (startar och starppar hela tiden) blir belastningen på säkringen mycket högra än om den får gå längre stunder, även belastningen på själva pumpen blir hög med kortare livslängd som följd.

tack för tips!
Skall gå och undersöka närmre hur den beter sig.
Pumpen går på 1000 w, 6 amp säkring, installerades ny för ca. 2 ½ år sedan och har gått helt felfritt hela tiden.
Kan ev. ispropp i systemet bidra till ett sådant här fel?

Kanske kan man byta upp till 10 amp säkrig för att testa eller det kanske är skadligt för pumpen?

Finns det inget motorskydd? En motor som börjar dra mycket ström tyder på en motor som antingen är trasig eller kommer att gå sönder pga onormal belastning. Men täta start och stopp kan ju lösa säkringen.

Nej, det finns inget motorskydd, utan en strömbrytare, går till 1 fas.

Nu går proppen direkt vid byte, blixtrar till.
Synd, hann liksom inte undersöka hur den betedde sig.
Nu skall vi kolla hur det är fatt med elen.

Kan vara nöt gummikabel som betjänar pumpen , kabeln ligger och skaver mot berget och varje pumpstart/stopp blir det en vridning i pumpen som gör att kabeln kan nötas in till ledarna om man har otur.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.