Hej! Har just monterat ny vatten pump till hydrofor tanken,den gamla stog bara o gick i fredags morse o ville inte få upp något tryck i hydroforen.Trodde först till en början att pumpen var trasig,men nu efter jag monterat den nya pumpen är det lika dant.Har även tänkt på att vattenledningen kan ha varit frusen,darav inte fått upp nåt vatten.Har haft isär vattenledning o sett till så att det är "fri" väg från pump till vattenbrunn.Nån som har nåt förslag på hur man får igång vattnet eller lösning? Mvh.
Jo ja har fyllt både pump o ledning med vatten innan start men den får inte fram nåt nytt från brunn,börjar misstänka att det är läcka(frostsprängd) på slangen?,efter start av pump kommer det bara "fradga" om pumpens luftning.Har även bytt bottenventilen längst ut i brunnen trodde det var den som läckde o drog luft, men inte nån skillnad.Vad göra månne,dra nya rör imellan pump o brunn? MvhMatti_75 skrev:
Det satt en backventil i brunnen med typ ett hål i botten/sidor med en kula innuti som ska täta?Har bytt ut den idag mot en ny med sil istället.Japp vattnet sjunker efter en liten stund,när man fyllt mättat i slangen.Mvhspekerök skrev:
Då har du nog en skada på slangen mellan pump och brunn, åkte på ett sådant jobb för ett tag sen med likadant problem och jag löste det med en provesorisk ledning ovan mark tills grävarn kom.Var ju inte vinter när jag gjorde detta kan tilläggas.
mvh
mvh
Redigerat:
Se där har nu fått ner en ny slang imellan pump o brunn,fick trä en 25mm i den gamla.Kört igång o fått upp vatten till hydrofortank (150l) o vidare till blandare.Dock får inte pumpen upp mer tryck än ca1,8b den går inte högre o sen slår ifrån sig.Funderar på om det kan va nån vajsing med tryckvakten? Känns som om inte pumpen "orkar" köra upp högre tryck.Nån som sitter på tips eller lösning? Mvh
Om du har en längre sträcka slang mellan brunn och pump så påverkar det också maxtrycket som pumpen klarar att komma upp till. Allt motstånd mellan vattenytan och pumpen kan räknas om till lyfthöjd. En smalare slang ger högre motstånd och därför kanske pumpen inte kommer upp i samma tryck som tidigare.
Se där,hade börjat räknat med o gräva upp i vår o lägga en ny 32mm slang.Ett sista försök blev att skruva dit den gamla pumpen (utesluta fel på den nya),o döm av min förvåning,bara trycka på strömbrytare så gick den som förr,upp med trycket sen slog ifrån.Måste va fel på nya pumpen? Pump för klen? Hur som helst skönt med rinnande vatten igen...
mvh
Klicka här för att svara