Hej
Jag har bilat bort den gamla golvbrunnen och siktat in mig på en ny Jafo i plast. Den har 75mm sidoutlopp. Grejjen är att avloppsröret är 92mm inv och 98mm utvändigt. Hur skarvar man ihop en sån grej?

Klarar man att pressa in en sån här grej i ett 92mm hål?
http://www.rinkabyror.se/artikel/gumminippel-96x75/

Brunnen ser ut såhär;
http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-golvbrunn-rot/

Anslutningen på avloppsröret ser ut som på bilden. Den är i sin tur instoppad i ett avloppsrör som är 75mm inv. Alltså, avloppsstammen som fortsätter är 75mm....

Ett alternativ kan ju va att försöka får bort förstoringen å sätta en 75mm skarvmuff som man sen stoppar in brunnen i...?

Se bild

20130204_181629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Robinvvs skrev:
Sätt en fernco. [länk]

409 spänn är lite väl kanske?

Vad sägs om att jag kapar bort 92/98mm delen och slår på en dubbelmuff 75mm istället?

Ja nu tittade jag inte närmare på materialet, men är det plast som är i backen och dimensionen är 75 så funkar det med dubbelmuff. Sätt på och spola ledningen och se efter läckage.

PP går även att sätta på MA.

Såga av den precis efter förminskningen, alltså där röret är 75 och skaffa sedan en smartline invändig 75 muff?

Rsk nummer: 291 20 24

Sedan sätter man alltid två st språng 45 grader på en brunn. Rekommenderas.

Robinvvs skrev:
Sedan sätter man alltid två st språng 45 grader på en brunn. Rekommenderas.
Inte med sidoavlopp va?

Jo, mycket lättare att hantera och att få den spikrak. Tror det till och med stod i Säker Vatten. Blandar ibland ihop Säker Vatten och teknikhandboken, men tro mig, det är smidigt!

Robinvvs skrev:
PP går även att sätta på MA.

Que?

Lite extra kuriosa bara, MA gjutjärnsrör.

Tack för alla snabba svar!

Först kapar jag bort forstoringen. Sen kör jag på en dubbelmuff 75. Sen köper jag ett 1m 75-rör med enkemuff... sen kapar jag det efter önskad längd... Blir inte det bra?

Låter bra, men tycker fortfarande två språng gör det hela smidigare.

Robinvvs skrev:
Låter bra, men tycker fortfarande två språng gör det hela smidigare.
Jag förstår inte vad ett språng är? Förklara för en icke upplyst....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.