5 423 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Delat vatten med grannen, problem med brunnen, borra egen brunn?
Hej,
delar vatten med grannen, brunnen har rasat men ger ändå vatten. Men det behövs nu rening för vattnet, det finns uran och järn.
Reningsutrustning kostar omkring 25.000kr
Vad tycker ni, ska man borra egen brunn eller investera i grannens brunn/rening?

delar vatten med grannen, brunnen har rasat men ger ändå vatten. Men det behövs nu rening för vattnet, det finns uran och järn.
Reningsutrustning kostar omkring 25.000kr
Vad tycker ni, ska man borra egen brunn eller investera i grannens brunn/rening?
Utan att veta så rimligen kommer du ha exakt samma vatten om du borrar egen eller delar med grannen ... Så det bästa ekonomiska borde då vara att dela på kostnaden för ny brunn och reningsverk ...
Med vänlig hälsning, Micke
Med vänlig hälsning, Micke
Jag skulle definitivt borra egen brunn. Bättre att investera pengarna i en brunn som du har (egen) kontroll på, både vad gäller tillgång, kvalitet och åtgärder. Det behöver inte alls vara samma vatten som grannen du får. Vi tog hjälp av en hydrogeolog när vi borrade just för att inte få vatten från samma sprickzon. Egen brunn brukar också innebära högre marknadsvärde för fastigheten.
Som det redan sagts samma vatten som i gamla brunnen är nog svårare att få, men att man får annat vatten behöver inte innebära att det är bättre för det. Vi bor fyra st. fastigheter på rad ingen har samma vatten i brunnarna.
Hur har brunnen "rasat" låter konstigt!
25 000:- för att rena Järn och Uran låter väldigt billigt!!
Är det en borrad brunn pratar vi om joniseringfilter och då ska det vara salt till den underhåll och fortlöpande kostnader i form av saltförbrukning.
Uranfilter kan du antingen backspola med salt eller bara binda den till massan och sedan byta den. Allt detta förenat med kostnader.
Och har en borrad brunn rasat är risken stor att pumpen sitter där den sitter och då får du ändå borra nytt när pumpen ger sig.
Med vänlig hälsning, Morgan
25 000:- för att rena Järn och Uran låter väldigt billigt!!
Är det en borrad brunn pratar vi om joniseringfilter och då ska det vara salt till den underhåll och fortlöpande kostnader i form av saltförbrukning.
Uranfilter kan du antingen backspola med salt eller bara binda den till massan och sedan byta den. Allt detta förenat med kostnader.
Och har en borrad brunn rasat är risken stor att pumpen sitter där den sitter och då får du ändå borra nytt när pumpen ger sig.
Med vänlig hälsning, Morgan
"Vad tycker ni, ska man borra egen brunn eller investera i grannens brunn/rening?"
Det beror väl även på om du idag har något slags avtal med grannen och att du därmed har ett delansvar för grannens brunn.
Det beror väl även på om du idag har något slags avtal med grannen och att du därmed har ett delansvar för grannens brunn.
Hej,
tack för alla tips!
Avtalet gäller att dela kostnader och underhåll så länge jag använder brunnen.
Ska kolla upp vad det kostar att borra, sedan får jag se hur jag gör, men nog vill man slippa rening om det går.
tack för alla tips!
Avtalet gäller att dela kostnader och underhåll så länge jag använder brunnen.
Ska kolla upp vad det kostar att borra, sedan får jag se hur jag gör, men nog vill man slippa rening om det går.
Borrad brun med pumpanläggning brukar hamna runt 50-60", en ungefärligt snitt pris som kan variera lite nedåt och mera uppåt utifrån förutsättningar. Sedan kan det tillkomma grävning för ledning, inkoppling i fastighet, etc.torparkalle skrev:
Det känns som en bra investering att borra egen brunn, man borde ju höja värdet på huset med några tusen, sedan sköter man allt själv med vattnet, inte beroende av andra.
Nog är det väl lite knepigt att överge brunnen då den börjat dra kostnader. "Jag är med så länge det inte kostar nåt, sen hoppar jag av!" Jag skulle då bli lite sur om jag var din granne. Om ni kommer överens om att ni borrar varsin ny brunn så är det en annan sak.
Klicka här för att svara