11 867 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Lufta avlopp till toalett?
Hej!
Vi har nyligen låtit renovera toaletten i källaren. Vid ett tillfälle har det bubblat i toan när man spolade vatten i handfatet, och det luktar i nuläget avlopp i rummet. Jag har läst mig till att avluftningen skulle kunna vara problemet och frågade hantverkaren om avloppet inte är luftat. Han svarade att man "aldrig luftar dessa utan ni får väl ta ut en firma som spolar rent detta". Stämmer det? Badrummet på ingångsplanet är (så vitt vi förstår) luftat; källartoaletten befinner sig kanske 8-10 meter från huvudstammen.
Tacksam för goda råd!
Vi har nyligen låtit renovera toaletten i källaren. Vid ett tillfälle har det bubblat i toan när man spolade vatten i handfatet, och det luktar i nuläget avlopp i rummet. Jag har läst mig till att avluftningen skulle kunna vara problemet och frågade hantverkaren om avloppet inte är luftat. Han svarade att man "aldrig luftar dessa utan ni får väl ta ut en firma som spolar rent detta". Stämmer det? Badrummet på ingångsplanet är (så vitt vi förstår) luftat; källartoaletten befinner sig kanske 8-10 meter från huvudstammen.
Tacksam för goda råd!
Om det luktar avlopp hela tiden, så sugs antingen vattnet ur vattenlåsen pga dålig luftning. Eller så är det otätt i någon anslutning. Kolla anslutningarna till avloppet vid handfat och wc. Kolla även vattenlåset i golvbrunnen, om det finns någon sådan
Bubblar det upp ur avloppen är det (begynnande) stopp nere i rören och de måste spolas ur.Epiktetos skrev:
Avloppsluftare ska finnas ansluten vid toaletten för att släppa in luft så att inte vattenlåsen sugs ur när man spolar. Den är alltså till för att släppa in luft, inte släppa ut, eftersom det inte blir övertryck i rören så länge det inte håller på att bli stopp.
Det är inte säkert att det är just toalettens vattenlås som sugs ur om luftaren saknas, utan det kan suga ur andra vattenlås också. På vintern kan det bli problem med luftarna eftersom det lätt blir isproppar genom att luften är så fuktig i avloppssytemet.
Redigerat:
Tack för svar! Det finns ingen golvbrunn i rummet, bara toalett + handfat. Det bubblar inte heller varje gång man spolar, egentligen var det väl bara en gång detta observerades. Däremot luktar det hela tiden. Men någon avloppsluftare finns alltså inte i rummet, varken vid toaletten eller handfatet, och hantverkaren påstår att det inte heller ska finnas. Har han fel i detta? Ev. otäta anslutningar ska vi se efter (jag tycker ju kanske att detta är något som hantverkaren borde kontrollera själv).
Det ska helst inte finnas något sådant i rummet heller (även om det ibland förekommer som en lösning för att slippa en takgenomföring). I första hand ska luftaren vara ett rör som går upp genom husets yttertak.Epiktetos skrev:
Klicka här för att svara