Utmärkt, tack. Då kan jag beställa en konsoll från Rinkaby med ventiler!

Jag skulle använt mjuklödning tycker det är smidigt lite extra jobb med putsning men blir snyggt och bra.

Jag har mjuklött lite på mitt värmesystem tidigare och tycker att det fungerade ypperligt, men då med butangasbrännare i miniformat.

Brukar mjuklöda med gasolflaska modell liten valla flaska funkar kanon sällan jag plockar fram gasen och hårdlöder egentligen endast när det är risk för att det kan vara lite vatten kvar i röret.

Krilleman
Nackdelen med mjuklödning är att den inte tål "stryk"

Skulle en hårdlödd vinkel komma lite på sniskan ska man lätt korrigera det med att vrida till den lite. Tack vare att kopparn blivit glödgad är det inga problem. Försök att göra det med en mjuklödd skarv...

Personligen litar jag till 100% på mina hårdlödda skarvar att dom är täta. Beviset på att det är bra grejer är ju bara att titta på gamla skarvar sen 50 & 60-talet. Tätt som Sören själv, och då är det knappt upp-kragat med instick som dagens delar erbjuder...

Visst en och annan mjuklödning har det blivit genom åren. Men har jag alternativet att hårdlöda gör jag det!

Hårdlödning känns bättre och är genom tiderna (bevisat) den säkraste skarvningen på koppar! :thumbup:

• Gilla
spekerök och 1 till
  • Laddar…
Hårdlödning låter givetvis bäst, men vi får se hur det blir i detta fall. Mjuk- eller hård-, båda kommer nog fylla sin funktion perfekt. Mitt enda aber aber nu är om huruvida jag kan förlägga vattenledningen i betongplattan utan att den fryser...

Litar till 100%på att mina mjuklödda skarvar är täta:) Men fördelen med hårdlösning är som du säger mjukheten med mjukglödgat samt att man kan göra påstick utan att behöva T stycke i nödfall men väljer mjuklödning mycket pga att brandrisken är mindre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.