Jag har idag ett PEM-rör (tror jag, svart med blåa ränder) som kommer in igenom plattan med inkommande vatten. Röret mäter cirka 32mm i ytterdiameter, så jag har fastslagit att det är just en 32mm-slang. Idag sitter det någon typ av koppling på och sedan är det anslutet till en gammal skjutventil. Efter skjutventilen sitter en 90° böj, och sedan vattenmätaren.

Skjutventilen tätar inte längre (är nästan femtio år gammal), och jag ska byta den. Jag tänkte även dra om lite rör i samma rum (tvättstugan), och då kommer mina frågor!

Vad använder jag på slangen för att kunna få något att gänga fast avstängningsventilen i? En sån här?

Jag kommer att löda resterande delar. Är det dumt att använda fosforkopparlod för det, eller bör jag använda mjuklod?

Vidare så kommer jag väl klara mig med ett 28mm kopparrör? Vattenmätaren är ju bara 1", och den kommer väl begränsa för större dimensioner?

Redigerat:
Jag har fått svar i PEM-frågan. Det är en PRK-koppling jag behöver. Lödfrågan återstår.

Fosforkopparlod är att föredra. Du behöver dock oxygen/acetylen för att få tiilräcklig värme.

För de dimensionerna behövs mycket riktigt oxygen/acetylen. Jag har dock hårdlödat med fosforkopparlod med MAP-/progas upp till 22 mm kopparrör. Den jag har är denna http://www.jula.se/cyklonbrannare-218533. Grövre än 22 mm går nog inte. Effekten räcker inte till.

Hmmm, det förändrar helt klart valet av lod. Rinkaby rör anger smälttemperatur på cirka 650°. Jag har införskaffat en Rems Hot Dog 2 som påstår att den ska mäkta med lödning av maximalt 28mm rör och ska enligt uppgift producera 800°. Är det falsarier? Krävs flussmedel till fosforkopparlod? Har läst att det inte ska behövas till varken hårdlödning eller mjuklödning, men är tveksam.

För övrigt, är det inte lätt att som ovan med acetylen+oxygen att deformera och förstöra stackars kopparrör med en smältpunkt långt under vad denna kombination presterar?

Du behöver inte fluss till det lodet, arbetstemp strax över 700 grader och du ska välja ett med silvertillsats, det är det i Rinkabys. Att jobba med gassvets är säkert lättare även om man är ovan det viktiga är att man inte håller rören glödgade för länge och det blir lättare om man har lite effekt att jobba med. Det är bara att välja ett relativt stort munstycke och sen hålla lite avstånd från utloppet så rår man rejält med värme snabbt och utan överhettning, man ska ju inte svetsa utan värma för lödning.

Mycket lätt att lyckas med detta om man testar lite, skapa mörkröd färg runt hela fogen och öka sen lite från en sida och håll dit lod så suger det in och runt nästan av sig självt. Blir mycket säkra och rejäla förband av detta väl värt att lära sig om man ska hempula lite mer med rörmokeri.

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Jodå, det går att bränna hål om man inte har koll på vad man gör. Till fosforkoppar behövs inget fluss. Till mjuklod behövs i regel flussmedel.

Till mjuklod måste man använda fluss, inbyggt i lodet eller löst.
ingen större risk att bränna hål, det blir rött långt före det smälter.
Värm på röret men bara lite på lodet.
Protte

Tack för alla svar. Jag ska testa med Hot Dogen och se om den ens går på mindre dimensioner, annars kanske jag lånar hem gassvetsen från jobbet. Ska även se var flaskhalsen på inkommande sitter idag; om det är vattenmätaren eller kanske skjutventilerna, eller kanske själva röret. Sedan väljer jag dimension.

Är mjuklödning ens att tänka på i mitt fall?

HotDogen är mer menad för värmesystemsinstallationer där mjuklod fungerar bra. Dessutom utan öppen låga i golv och väggar då.

Man kan mjuklöda KV/VV med, men det ställer mer krav på hygien och mtrlval så man inte får blyföreningar som läcker ut i vatten. I Sverige brukar det hårdlödas såvitt jag hört.

Jag har tänkt om lite. Jag kommer dra PEM-slangen till ett annat rum på något sätt, och då slipper jag en grövre kopparledning, så då klarar jag mig med mindre dimensioner på kopparsidan.

Jag rekommenderar stödhylsa i prk kopplingen på inkommande vatten, blå stödhylsa för den nyare slangen, röd för den äldre brukar det vara. Normal villan klarar sig med 22mm cu efter va mätaren.

mvh

Jag tänkte passa på att montera en vattenmätarkonsol då jag inte har någon vid samma tillfälle som omdragningen. De jag hittar verkar ha R20 utvändigt, och R25 mot vattenmätaren. Jag undrar om inte R25 på både insidan och utsidan vore bättre med tanke på vattenflödet och sedan ett 22mm kopparrör efter mätaren, eller motsvarar R20 22mm kopparör i invändig diameter?

Den strypningen blir minimal, som du skriver så är en standard konsoll in från gatan r25 i konsollen samt r20 efter mätaren. 22mm cu brukar anslutas mot R20 eller 3/4".

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.