Idag när jag reste upp min begagnade nibe 300 sol (två år gammal)så rann det massa vatten från ena kontakten som jag gissar är till en utav elpatronerna. Den sitter även löst och går att dra ut och in en liten bit, inte skruva. Den är fjäderbelastad så när jag drar ut den åker den upp igen.
Den till höger på bilden.
Vad kan det bero på och hur fixar man det, för jag antar att det inte ska göra det :)
Vattnet var väldigt mörkt nästan svart.

ImageUploadedByByggahus.se1356955927.480249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kan du dra ut den samt att det rinner vatten därifrån, så skulle jag säga att patronen är trasig, tyvärr

Krilleman
2 år gammal, kan vara värt och ringa till kundtjänst på Nibe och fråga om deras produkter inte ska hålla mer än så!

Är det du som köpt den ny?

Näe begagnad.

Är en svetsning som släppt, skulle den gå att svetsa tillbaka eller måste den bytas?

ImageUploadedByByggahus.se1357049400.752315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tycker det är värt att prova går det säkert fixa med lite silverlod, om slingan släppt från plåtflänsen.

Ja precis, den har släppt.
Är det svårt att löda?
Har lödkolv med ställbar temp och har ganska bra erfarenhet av att löda elektronik.

Det kräver lite högre temp med silverlod e.dyl, man använder gaslåga tex gasolbrännare eller gassvets. Det är inte svårt var bara noga med rengöring och flussmedel, ska det bli bra har man bara ett försök.

ok, låter som ett jobb för någon som kan =)
Billigare än att köpa en ny för 1000 kr iaf =)

Jag skulle prova att ringa NIBE ändå trots att du inte köpt den ny, kan du kanske få fram kvittot från säljaren så kanske det går lättare..

Ja absolut, ett samtal kostar ju inte så mycket och kan ju inte bli mer än ett nej =)

Kom på en sak till, hur är det att dra på med värme då det går en kabel inuti röret?
Eller hur ser det ut inuti?

Tänkte annars på någon sorts kemisk metall?
http://www.seab.se/produkter/permatex/anti-karv-/permatex-k/

För kollar man noga på det andra röret så ser den nästan limmad ut med något hårt transparent.

Byt! Kolla först med Nibe om goodwill.
Det är en trycksatt del, säkerhetsventilen brukar väl ligga på 7 el 9Bar, vilket är en rätt obehaglig kraft.
Minsta lilla por som läcker så får du en liten rännil ut från beredaren.
Dessutom är det rätt stor risk för att sanden som ska finnas som isolation mellan ytterhöljet på spiralen och värmetråden är borta, och då kommer JFB bryta (som den ska i det läget).

Borde ju gå att mäta om sanden är borta så det är kortis i den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.