Hej!

Eftersom det är första gången vi behöver byta vår varmvattenberedare så ville jag höra om tips vad man ska tänka på? Finns det olika typer som passar olika bra?

Vår nuvarande vvb har pajat och lyckades lokalisera felet till slut till att vara själva värmestavarna eller vad man ska kalla det.
Det var en Carat opal 2000 sl 100L och gick på vanliga 220 uttag. Står att effekten är på 2kW.

Vi är två i hushållet och bor i ett mindre hus med egen brunn. Vi har aldrig haft problem med att varmvattnet tar slut. Så, gissar på att vi bör sikta på att ha minst 80L. Utrymmet (ett mindre isolerat uthus med en värmefläkt) som den nuvarande sitter i är relativt litet så kan inte heller skaffa någon enorm tank…

Vi har inte jättemycket pengar, men som jag förstår det är det också bra att köpa något som håller elförbrukningen nere, vad ska man tänka på där och kolla på när man kollar på nya?

Vad ska man tänka på när man installerar en ny? Läser lite här och var att en fackman bör installera, men är det verkligen sant?
Verkar ju inte som det behöver vara så svårt, stänga av vattnet, tömma den, rycka en elsladd och skruva isär ledningarna?

Vi funderar fram och tillbaka om vi ska testa fixa själva, men kommer nog även ringa någon vvs-are i morgon och se vad de säger. Vore väl bra med lite mer kött på benen innan dess =)

Många frågor blir det och ber om ursäkt för så långt inlägg… all hjälp och tips är välkommet!

MVH
Micke

Köper du en ny 100 liters-beredare som är enfaskopplad och ansluten till ett vanligt jordat vägguttag får du koppla in den själv.

Det enda krångliga är att få rörkopplingarna att stämma,
men det skall inte vara oöverkomligt om du inte har alltför bråttom, utan kan åka och handla de kopplingar och rörstumpar som kan behövas.

Jag har själv en Nibe "Eminent" 100 liter, rekommenderas.
Hade förut en Metro som rostade/läckte/kortslöts och fick bytas efter två år.

Röranslutningarna är 15 mm, så det är lättarbetat,
och alla säkerhets- och blandningsventiler är förmonterade.
Det är egentligen bara att hänga upp, ansluta två rör och sätta i kontakten.
Plus ordna för droppet från säkerhetsventilen förstås.

För att ge perspektiv på monteringskostnaden så tog det två timmar = 1225 kr att
få den gamla beredaren demonterad och den nya monterad nu i september 2012.

Hej!

Tack för bra beskrivning. Den Nibe eminent 100 har jag stött på när jag googlar runt och var intresserad av så var ju väldigt passande att få höra några ord om den också! tack!
Vi ska nog ringa en VVS-are här i trakten och höra lite med dem vad de skulle ta för jobbet och om de kan få in en sådan Nibe för ett bra pris kanske. (De kanske har något annat bra att rekommendera också så klart)
O sen får vi se vad vi gör. Ibland är det ju bra att göra saker själv och lära sig skiten också för framtiden, men känns som det kan vara lite bök med denna och vore skönt o få det på plats...

De pris du säger för monteringen borde väl då innebära att om man köper en nibe som ligger mellan 6-7000 så skulle slutarbetat hamna på kanske 8-10000.

Tack för tipset om säkringen, men detta har vi kontrollerat. Hade en god vän över här som mätte på elen inne i den och då kom vi fram till att avbrottet låg vid stavarna.

Förresten, vad är skillnaden mellan Emalj, koppar och rostfritt? är det alltid bättre med rostfritt?

Hej!

Tack!

En fråga rent kvalitetsmässigt så är väl säkert en Nibe Eminent 100L bra som fan, men i jämförelse om jag skaffar en på bauhaus på 100L som kostar 2000, är det värt det?

Om kärlet är friskt i övrigt så kanske det räcker att byta elpatronerna .,

Mvh sdl706

• Gilla
sj6
  • Laddar…
För att ge lite ytterligare perspektiv på priser:

Hos Rinkaby kostar Nibe Eminent 100 liter rostfri 6200:-
6380:- inkl expeditionsavgift och frakt.

Min rörmokare tog 6900:- för samma pryl.

Men då tog rörmokaren hand om allt, inklusive den gamla trasiga beredaren.

Det enda jag behövde göra var att bjuda på kaffe :D

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Precis det jag reagerade på när jag pratade med dem skulle de ha 7300 för nibe eminent rostfri och själv sett lägre priser...
men det att någon fixar det åt en känns inte helt fel och sen ska väl sskiten funka förhoppningsvis ett gäng med år...

Hej Alla!

en fråga här igen.
Vi fick en Nibe eminent 100 installerad. VVs-gubben visade lite om den och sa att ratten på framsidan ska stå pekande på det lilla strecket för korrekt temperatur.
Men, fan, tycker det visst blir varmt men nog saknar vi att ta en riktigt varm dusch..

Vad finns det för problem med att dra på denna temperatur-reglaget ännu mer? Lättare att förstöra VVB? drar det sjukt mycket mer el eller?

Du ska ha två reglage som kan påverka temperaturen på VV. Dels det som sitter på själva beredaren och som ställer vattentemperaturen i beredaren. Här är det lämpligt att ha så hög temp som möjligt. Ja, ju högre temp desto mer el, men det beror också på hur mycket VV ni förbrukar. Högre förbrukning kräver högre temp för att in VV ska "ta slut" för fort.

På de utgående varmvattenröret från berederan ska det sitta en s k blandningsventil som blandar VV och KV till en temperatur på max 55 C för att undvika skållning. Denna kan vara inställd på för låg temp.

Kan också gå i god för Nibe Eminent 100 L. Vår lär vara från 1986 och fungerar alltjämt fin-fint.

Stegalos skrev:
Hej Alla!

en fråga här igen.
Vi fick en Nibe eminent 100 installerad. VVs-gubben visade lite om den och sa att ratten på framsidan ska stå pekande på det lilla strecket för korrekt temperatur.
Men, fan, tycker det visst blir varmt men nog saknar vi att ta en riktigt varm dusch..

Vad finns det för problem med att dra på denna temperatur-reglaget ännu mer? Lättare att förstöra VVB? drar det sjukt mycket mer el eller?
Är blandningsventilen för lågt inställt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.