Har börjat provmontera lite i köket och upptäcker att avloppet hamnat något tokigt. Det hamnar precis i kanten på ett av bänkskåpen och jag tror inte det går att få till ett bra hål precis i kanten.

Nu funderar jag på att kapa ner röret så långt det är lämpligt och sätta på en 90* eller annan lämplig böj för att sedan leda upp avloppet på en mer passande plats.

Kommer ha 20cm till godo under skåpet. Får man plats med en böj tro?
Finns det nån regel för hur högt röret ur betongen bör sticka upp innan man skarvar?

ImageUploadedByByggahus.se1360346318.214753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sparar du 60mm över golv så kan du montera 45gr 2 muff sedan en 45gr 1 muff kanske det räcker för att komma in i rätt skåp, annars är det 90 gr böjar som gäller. Om det går med 45 gr så blir det bättre fart på diskvattnet.

mvh

Låter som en plan :) Behöver inte komma speciellt mycket längre in i skåpet utan det räcker med några centimeter utan det viktigaste är att jag får plats med allt under skåpet och endast behöver ta upp ett runt hål.

Krilleman
I detta läget när du bara vill svänga avloppet till ena sidan ovan golv spelar det ingen roll om du använder dig av 88,5º böj eller 2x45º böj. "Farten" nedåt blir samma. (enligt skiss)

Tvärtemot golvbrunns-bytet (I tidigare tråd) då jag sågade Pipelifes Smartline kan det vara ett praktiskt alternativ i detta läget. Då dessa delar går i röret. Vilket då medför att du kan gå vidare med ditt 75-rör i nivå med golvet!

pilw.jpg
Skapa konto

Krillemann_215>> Tänkte mig en essning för att hämta hem det hela till skåpet därav 45gr eftersom avsättning kom mitt mellan skåpen.

mvh

ImageUploadedByByggahus.se1360409623.174901.jpg
Skapa konto

Godkänt?

Japp, ser jättebra ut! :)

Skönt. Då bygger vi klart köket idag då! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.