11 096 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Kröka förkromat rör snyggt.
Sida 1 av 2
Hej har köpt förkromat 10mm rör och bockverktyg från bauhaus som jag tänkte ansluta vattenkranen i köket med men när jag försöker göra en 90 graders krök så viker sig röret. Detta är mycket frustrerande så klart.
Någon som har en bra och enkel lösning på hur jag kan göra? Köpa nytt verktyg är inte ett alternativ tyvärr.
Tack på förhand/ Kenny
Någon som har en bra och enkel lösning på hur jag kan göra? Köpa nytt verktyg är inte ett alternativ tyvärr.
Tack på förhand/ Kenny
Jadu, prisol är 15 i diameter som vanlig halvhård/hård koppar. Men ändå så använder vi en prisolbocknyckel, inte en vanlig bocknyckel för 15.
En bocknyckel ska ju vara anpassat till ditt material. Frågan är om din verkligen är det.
En bocknyckel ska ju vara anpassat till ditt material. Frågan är om din verkligen är det.
Nej, 15 prisol är 20,6mm utvändigt! Därav att man använder prisol-bocken...Robinvvs skrev:
Vad har du köpt för bocknyckel? Och vilket rör har du köpt? Hårt/halvhårt/glödgat?kapi skrev:Hej har köpt förkromat 10mm rör och bockverktyg från bauhaus som jag tänkte ansluta vattenkranen i köket med men när jag försöker göra en 90 graders krök så viker sig röret. Detta är mycket frustrerande så klart.
Tack på förhand/ Kenny
Har du tex köpt en bocknyckel för glödgade rör (mjuka) har den en snävare radie som ger resultatet att röret viker sig om det är hårt...
Kan man smörja verktyget med fett eller olja för att minska friktionen i böjen? Någon som vet?
Jag har köpt ett som jag blev tillsagd att skulle passa till det röret de sålde mig, självklart använder jag trissan för 10mm.
Är de förkromade rören från bauhaus mjuka?
Prisolrör har jag inte då det kan ni diskutera någon annanstans.
Med vänlig hälsning, /K
Är de förkromade rören från bauhaus mjuka?
Prisolrör har jag inte då det kan ni diskutera någon annanstans.
Med vänlig hälsning, /K
Bovknyckeln är en för mjuka rör med tre olika delar för storlekarna 10,12&15.
Jag har köpt 10mm förkromat då det var enda 10mm röret som de hade men jag misstänker att det inte är ett mjukt rör som de sa.
Problemet är som sagt att röret blir platt och viker sig vid vinkel på ca 90 grader. Har bara bockat större rör på jobbet innan (22mm) och då rena kopparrör så är ovan med de här förkromade.
Detta rör har jag:
http://www.bauhaus.se/kopparror-hh-fkr-10x2000-mm.html