Hej!

Jag har funderingar på hur mitt avlopp fungerar. Huset är byggt sent 1890 tal.
Huset har enskilt avlopp. Utanför min källartrappa har jag en stor brunn och en mindre. Vidare neråt på tomten har jag ännu en stor brunn.
Jag kan inte se att det finns en infiltration någon annanstans på tomten.

Någon avloppsguru som kan förklara för mig hur mitt avloppssystem fungerar och varför jag har 3 brunnar?

Mvh

Har du tittat i brunnarna är alla till avloppet?

Vanligast är en eller ev två brunnar.

Det är inte alls omöjligt att du saknar infiltration det är ganska vanligt att avloppsvattnet går rakt ut från brunnen.

Alla tre är till avloppet, mitt enskilda vatten ligger på andra sidan huset.

samtheman skrev:
Alla tre är till avloppet, mitt enskilda vatten ligger på andra sidan huset.
Någon av dom skulle kunna vara till dagvatten.
Annars är nog någon tänkt som rensbrunn .
Lägg upp bilder hur brunnarna ser ut både på utsidan och inuti så är det lättare att avgöra.

Hade du haft infiltration så är en av brunnarna säkerligen en fördelningsbrunn!

Vad är det för rör anslutna?
I en fördelningsbrunn skall du ha 1rör från 3kammaren och 2 som går ut i infiltrationen?

Man har under årens lopp haft olika kreativa lösningar för att bli av med avloppsvatten.
Det är inte säkert att avloppen från ditt hus går till samma system, allihop. Har sett exempel på där man haft separata lösningar för köksavlopp och tvättmaskin, t.ex., förmodligen för att man byggt dem vid olika omgångar.

Vill du veta hur ditt system ser ut bör du öppna brunnarna helt och titta vad som försiggår i dem. Ser du en eller flera skiljeväggar i en brunn som delar upp den i flera "fack" så är det en 2- eller 3-kammarbrunn (slamavskiljare). Om brunnen inte har några fack men ändå är full med slam/skit så kan det vara en primitiv slamavskiljare eller rensbrunn. Är där inga fack och inget slam är det nog till dagvatten/dränering.

För att se hur rören hänger ihop är det bara att spola i de olika avloppen i huset, ta en hel hink åt gången så det blir tydligt var vattnet rör sig. Om du inte kan se inloppsrören i dina brunnar (de ligger under vatten/slamnivån) så bör du tömma brunnar på vatten/slam. Kan du inte göra detta själv så ta hjälp av en sugbil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.