Jag försöker luska ut vad det beror på varför vi har rätt dåligt tryck i ledningarna. Framför allt när hydroforen är på den nedre sidan av skalan.
Förutsättningar;
Ejektorpump Unimec DJ6 (ålder okänd)
Hydrofor 300l
Järnfilter 200l
Vattenfilter med filterpatron
Hydroforen är nu inställd på ca 2.5 och 4.2.
Ejektorpumpen levererar ca 300liter på 20 min mot hydroforen.
När trycket är max är det bra flöde i kranarna, men rätt snabbt blir det väldigt dåligt flöde, spolar man i två kranar samtidigt rinner det knappt.
Ingen egentlig skillnad om jag kör förbi filtren eller igenom dem.
Ejektorpumpen står vid borrhålet som ska vara 85m djupt. Från borrhålet är det ca 50m till hydroforen. Om jag förstår denna tabell rätt så ligger ejektorn på ca 40m (850l/h)
Mätte inte borrhålet men ser ut att vara upp mot 100mm diameter.
Klättrade ner till ejektorn idag. Har bara tidigare tittat till den från håll. Här kommer lite bilder.
Sedan har jag denna kopplingen, det är där vattnet går till huset, är det någon som vet vad dessa rör har för funktion?
Så dels undrar jag var felet kan vara, vad i en ejektorpump blir slitet, firman verkar ha reservdelar fortfarande, de tillverkade pumparna åtminstånde till förra året. Värt att ev laga/renovera eller köpa något nytt/annat?
Någon som kan förklara lite lätt?
Förutsättningar;
Ejektorpump Unimec DJ6 (ålder okänd)
Hydrofor 300l
Järnfilter 200l
Vattenfilter med filterpatron
Hydroforen är nu inställd på ca 2.5 och 4.2.
Ejektorpumpen levererar ca 300liter på 20 min mot hydroforen.
När trycket är max är det bra flöde i kranarna, men rätt snabbt blir det väldigt dåligt flöde, spolar man i två kranar samtidigt rinner det knappt.
Ingen egentlig skillnad om jag kör förbi filtren eller igenom dem.
Ejektorpumpen står vid borrhålet som ska vara 85m djupt. Från borrhålet är det ca 50m till hydroforen. Om jag förstår denna tabell rätt så ligger ejektorn på ca 40m (850l/h)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätte inte borrhålet men ser ut att vara upp mot 100mm diameter.
Klättrade ner till ejektorn idag. Har bara tidigare tittat till den från håll. Här kommer lite bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan har jag denna kopplingen, det är där vattnet går till huset, är det någon som vet vad dessa rör har för funktion?
Logga in
Skapa konto
Så dels undrar jag var felet kan vara, vad i en ejektorpump blir slitet, firman verkar ha reservdelar fortfarande, de tillverkade pumparna åtminstånde till förra året. Värt att ev laga/renovera eller köpa något nytt/annat?
Någon som kan förklara lite lätt?
Redigerat:
Tror jag testade att låta vattnet rinna, och den fyller på fortare än det tar slut om det var det du menade..
Järnfiltret är med en "sandblandning" med backspolning, vad jag vet spolar den igenom filtret, men det tar en liten stund.. Tror det är var tredje natt..
Järnfiltret är med en "sandblandning" med backspolning, vad jag vet spolar den igenom filtret, men det tar en liten stund.. Tror det är var tredje natt..
Ja! Ejektorpumpar håller ofta i evigheter dessvärre så tappar dom effekt efter en tio år. Testa och dra på en eller fler kranar och kolla så att pumpen klarar av att stänga av sig. Gör detta även med filtret, kommer den inte upp i tryck så finns det chans att den inte orkar lyfta och spola igenom massan.
Pumpen står emot hyffsat, men orkar inte lev tillräckligt för att spola två kranar och en backspolning samtidigt..
Nu kör den bara mot backspolningen, som har kört ett tag och tappar lite fortfarande..
Nu är den slut och pumpen fyller på normalt igen..
Hade den bara kört mot filtret hade den kanske tappat hälften av trycket, nu gick den ner nästan till starttryck men då med två extra kranar rinnande.
Så frågan kvarstår lite om varför det är så dåligt tryck mellan 2-3bar..
Nu kör den bara mot backspolningen, som har kört ett tag och tappar lite fortfarande..
Nu är den slut och pumpen fyller på normalt igen..
Hade den bara kört mot filtret hade den kanske tappat hälften av trycket, nu gick den ner nästan till starttryck men då med två extra kranar rinnande.
Så frågan kvarstår lite om varför det är så dåligt tryck mellan 2-3bar..
Tryckvakten är denna.
Och hydroforen visar max;
Fylla två liter ca 13sec/två kranar öppna
Och min;
Fylla två liter ca 30sec/två kranar öppna
Skilladen på vattennivån är ca 14cm, ska räkna ut antal liter senare..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och hydroforen visar max;
Logga in
Skapa konto
Fylla två liter ca 13sec/två kranar öppna
Och min;
Logga in
Skapa konto
Fylla två liter ca 30sec/två kranar öppna
Skilladen på vattennivån är ca 14cm, ska räkna ut antal liter senare..
Hydroforen jobbar som tryckreglerare och styrs av tryckbrytaren. Pumpen bygger upp trycket och du släpper ut trycket via kranen.
Om pumpen inte klarar av att bygga trycket tillräckligt snabbt så dör flödet i kranen. Gör rent silar och munstycken, det kan också vara för lite luft i hydroforen.
Längre än så sträcker sig inte min kunskap.
Om pumpen inte klarar av att bygga trycket tillräckligt snabbt så dör flödet i kranen. Gör rent silar och munstycken, det kan också vara för lite luft i hydroforen.
Längre än så sträcker sig inte min kunskap.
Tack mogge_73! Är tacksam för alla ideér.
Känns lite som felet är de 14cm nivåskillnad mellan start/stopp.. Men har för mig att det ligger på det även när jag har tömt hela hydroforen och börjat om från början. Förstår inte hur jag skall kunna bygga upp ett bättre tryck?
Känns lite som felet är de 14cm nivåskillnad mellan start/stopp.. Men har för mig att det ligger på det även när jag har tömt hela hydroforen och börjat om från början. Förstår inte hur jag skall kunna bygga upp ett bättre tryck?
Du ska förtrycka kärlet med tryckluft innan du fyller på vattnet. Allternativt tappa ur en del vatten och fylla med luft.
Är lite dålig på vilket tryck det ska vara, men vid starttryck borde vattennivån ligga på runt 60% av kärlet.
Finns nog fler kunniga här på forumet när det gäller sånt.
Är lite dålig på vilket tryck det ska vara, men vid starttryck borde vattennivån ligga på runt 60% av kärlet.
Finns nog fler kunniga här på forumet när det gäller sånt.
Ok. Men då borde jag veta vilka start/stop-värden som jag borde ha egentligen, jag har ju höjt upp ett par steg för att jag trodde det behövdes mer tryck..
Så om någon har liknande förutsättningar, hur har ni era värden.
Trevåningshus, ca 6m lyfthöjd.
Får testa vidare i morgon..
Så om någon har liknande förutsättningar, hur har ni era värden.
Trevåningshus, ca 6m lyfthöjd.
Får testa vidare i morgon..
Har du möjlighet att ta ut vatten under tyck mellan hydrofor och pump? Prova att spola där, och reglera vattenflödet med kranen i ett par steg (5, 10, 15l/min) och se hur trycken rör sig.
Kan vara igensatta ledningar efter hydroforen vidare mot huset, och tryckfallet som blir då två kranar är öppna sänker trycket i husdelen till nivån att det bara strilar.
Med den hydroforen ska du kunna ta ut iaf en 100l vatten utan nämnvärd tryckförsämmring, och om det då är direkt försämmring med två kranar så låter det som en förstägning i ledningarna.
Kan vara igensatta ledningar efter hydroforen vidare mot huset, och tryckfallet som blir då två kranar är öppna sänker trycket i husdelen till nivån att det bara strilar.
Med den hydroforen ska du kunna ta ut iaf en 100l vatten utan nämnvärd tryckförsämmring, och om det då är direkt försämmring med två kranar så låter det som en förstägning i ledningarna.
Ok. Nej, det är en direkt-koppling mellan pumpen och hydroforen så där finns ingen möjlighet att enkelt ta ut vatten.
Jag har under förmiddagen fixat med hydroforen, ställt in så till och från trycken är 2 och 4, kallibrerat de små skalorna så de stämmer med vad till- och frånslaget är på riktigt.
Tömde hydroforen så vattennivån låg på 60% och fyllde upp trycket till 2. Markerade på hydroferen vart nivån ligger. Pumpade upp till 4 och markerade nivån.
Testade några körningar. Allt verkar stämma.
Testade vatten fyllnaden igen;
2 liter vid maxtryck 8 sec
2 liter vid mintryck 13 sec
(såg nu att jag hade två kranar öppna tidigare, dessa värden är med en kran, ska testa igen med två kranar..)
Klar förbättring än tidigare.
Jag har under förmiddagen fixat med hydroforen, ställt in så till och från trycken är 2 och 4, kallibrerat de små skalorna så de stämmer med vad till- och frånslaget är på riktigt.
Tömde hydroforen så vattennivån låg på 60% och fyllde upp trycket till 2. Markerade på hydroferen vart nivån ligger. Pumpade upp till 4 och markerade nivån.
Testade några körningar. Allt verkar stämma.
Testade vatten fyllnaden igen;
2 liter vid maxtryck 8 sec
2 liter vid mintryck 13 sec
(såg nu att jag hade två kranar öppna tidigare, dessa värden är med en kran, ska testa igen med två kranar..)
Klar förbättring än tidigare.
Redigerat: