Hej gott folk,

jag har behov av att eftermontera en renslucka på ett avloppsrör i krypgrunden för att komma åt att spola rent rören (med halvdassigt fall) i mellanåt.

Mätte upp röret till ca 80 mm ytterdiameter och tänkte att den här för 75 mm borde väl funka bra.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...sror-och-rordelar/Avloppsror-renslucka-88075/

Är det så pass enkelt att man kan såga av det befintliga röret med ett två snitt och sedan montera på denna, eller behövs det fler delar? Skulle väl förmodligen behöva någon form av skarvare eftersom den avsågade delan lär ha precis samma dimension som den del som går nedåt i Biltemas bild?

/ Niklas

Du behöver en skjutmuff också för att kunna trä på om röret är stumt.
dock så måste du mäta om röret igen, för 75 passar bara till 75 rör.
finns något som kallas asto och då passar det inte för aston är 78mm utvändigt.

men funkar det inte att spola från golvbrunnen?

OK, är 75 mm inner eller ytterdiameter? Varken jag eller killen från spolfirman (som inte kunde komma åt stoppet eftersom det inte fanns någon renslucka) hittade någon golvbrunn att komma in via. Jag stoppar ner spolslangen strax under diskbänken, men kommer bara förbi de första böjarna...

Ytterdiameter

Ok, närmare koll med skjutmått bekräftar att det är 75 mm ytterdiameter, Hittade en skarv i bra läge också, så det borde vara hyffsat enkelt att koppla på sig där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.