Nu är jag tillbaka med mina ganska korkade VVS-frågor. Jag hoppas att ni har tid för mig ännu en gång. :)

Jag ska försöka at koppla ihop matningsröret till golvvärmen med det rör som rörmockaren drog fram för en vecka sedan. Rörmockaren avslutade sin dragning med en fullflödesventil från Vatette i dy 22. Jag vill ansluta denna mot mitt PEX i dimension 32x2,9, mitt problem är att jag däremellan vill få in en avluftningsventil eftersom den skarven blir högsta punkten på hela dragningen.

Jag har kommit underfund med att jag kan skarva på ett T-rör i dy 22 med hjälp av Vatettes dubbelmutter men då sitter jag ändå fast i att avluftningen kräver en förminskning till storlek 15 och mitt värmerör i dimension 32,2,9 behöver en förstoring till storlek dy 35. Jag sitter alltså ganska fast.

Kan någon hjälpa mig med vilka delar jag bör köpa för att få ihop Vatettes dy 22 med ett PEX-rör på 32,2,9 och däremellan lyckas klämma in en avluftning?

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte ser hur fullflödesventilen ser ut... Tror Vatette har lite problem med sin web.

Krilleman
Redigerat:
<<<Vatette:s ventiler dy 22 ser precis ut som vilken modell som helst>>>

Men visst är det så att hålet i kulan är lika stort som anslutningarna, dvs ingen strypning i kulan.

Protte

Alla lite större kulventiler har väl (till skillnad från tex ballofix) lika stort hål i kulan som anslutningarna?
Så har det då vart på de jag kommit i kontakt med, och jag detta har gällt oavsett tillverkare.

Krilleman
Precis som Gabbe1 skriver så har dom flesta tillverkarna av kulventiler "fullflöde" idag!

krilleman_215 skrev:
I ordning:

22 Vatette dubbelmutter
22x15 T-rör (Sticket är 15mm och din tilltänkta luftning passar rakt i)
Rörsnutt koppar 22mm
Förminskning 35x22
Rak 35
Vatette Plast 32x2,8-3,0

Vatette:s ventiler dy 22 ser precis ut som vilken modell som helst

[bild][bild]
Stort tack för det svaret!
Nu känns deck lite retligt att jag för ett par dagar sedan skickade 30-40 meter med just 22mm koppar till spotippen. Nåväl det är bara att bita i det sura äpplet och beställa hem stump. :)

Krilleman
Hur gick det?

:beer:

Jag fick hem prylarna för ett par dagar sedan men jag har inte monterat dem än.
Just nu är det många delar av renoveringen balanserar till att bli färdiga så jag har prioriterat att bocka av dem. Bland annat så kopplade jag in vatten på toaletten igår så att vi slipper ha en vattenslang från källaren för att kunna fylla toacisternen och ikväll hoppas jag att jag hinner få till rinnande vatten i köket igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.